Drugie życie domeny Poland.com

Dawno temu, kiedy jeszcze wszyscy bezkrytycznie wierzyli w internetowe przedsięwzięcia, powstał portal Poland.com. Budowany z rozmachem, nastawiony na milionowy ruch w styczniu 2001 roku wyceniany na 60 mln USD. Życie miał krótkie i burzliwe. Już we wrześniu 2001 roku stał na krawędzi bankructwa. Na tej samej domenie pączkuje obecnie zupełnie inny podmiot. Czy warto było zainwestować w tę domenę? - pytamy Bartosza Potocznego, prezesa Poland Gateway Ltd., prowadzącego serwis Poland.com.

Kto w 2000 roku zakładał Poland.com?

Drugie życie domeny Poland.com

Bartosz Potoczny

Oczywiście chodzi tu Pani o Poland.com S.A. - chciałbym, żeby wyraźnie to było podkreślone - sam poland.com, to tylko domena, która obecnie jest własnością Poland Gateway Sp. z o.o. Sama Pani użyła samej nazwy domeny do określenia nazwy podmiotu. Z takim skrótem myślowym spotykamy się na co dzień - często w mediach, i bynajmniej nie stawia to naszej firmy w korzystnym świetle. Przykładem może być ostatni artykuł Pani autorstwa.

Założycielami Poland.com S.A., z tego co pamiętam byli: MCI S.A, Tomasz Czechowicz oraz Jerzy Karwelis.

Gdy w 2000 roku powstawał serwis Poland.com w zamierzeniu twórców miał być portalem horyzontalnym. Z niczego powstała struktura gotowa obsłużyć 100 mln odsłon miesięcznie i przyjąć użytkowników 300 tysięcy kont pocztowych o nieograniczonej pojemności. Taka marka pojawiająca się na rynku znienacka nie mogła się przyjąć, prawda?

Ja sądzę, że to mogło się udać. Poland.com ze starą misją mógłby stać obok Onetu, WP czy Interii, ale to moja prywatna opinia, gdyż nie znam szczegółów "niedopięcia" całości inwestycji.

Jakie były losy pierwszego przedsięwzięcia o nazwie Poland.com?

Początek był na pewno świetlany, koniec banalny. Główni inwestorzy MCI oraz Elektrim wycofali się z finansowania i firma Poland.com S.A. złożyła wniosek o upadłość.

Czy Pan ma coś wspólnego z pierwotnym serwisem Poland.com?

Owszem, mam coś wspólnego, bo pracowałem w Poland.com S.A. między innymi jako Manager CHIPa Online.

Od kiedy domena Poland.com jest własnością Poland Gateway?

Od momentu założenia firmy Poland Gateway Sp. z o.o. czyli od 2002 roku.

Czy był jeszcze w międzyczasie jakiś inny właściciel domeny?

Przed 2002 roku domena cały czas należała do Poland.com S.A.

Kiedy ruszył obecny anglojęzyczny serwis pod adresem Poland.com?

Pierwsza uproszczona wersja nowego serwisu pojawiła się jeszcze w 2002 roku. Tak naprawdę serwis z większym zakresem usług i składzie osobowym pojawił się w kwietniu 2004 roku. Zamknął się więc jeden cały rok działalności, gdzie współistniała obok siebie pewna gama produktów, co w szczególności dla mnie, przejmującego w marcu 2005 zarządzanie firmą, ma bardzo istotne znaczenie w zaplanowaniu strategii na najbliższe lata działalności.

Jaki jest teraz serwis pod tą domeną?

Serwis Poland.com to miejsce, gdzie obecnie staramy się zachęcić zagranicznego użytkownika do przyjazdu do naszego kraju, ostatecznie zainteresowania się nim poprzez - chociażby - zaprezentowanie walorów inwestycyjnych oraz turystycznych regionów, treści o kulturze, sztuce i osiągnięciach nauki naszego kraju. Oczywiście wszystko prezentowane jest po angielsku.

Można by rzecz, że jesteśmy komercyjną wersją rządowego serwisu www.poland.gov.pl, realizując trochę w inny sposób podobną misję - promocję Polski na zewnątrz kraju.

Jak przystało na serwis komercyjny, "zachęta" wspomagana jest sprzedażą produktów, które takiemu użytkownikowi mogą pomóc w realizowaniu jego planów przyjazdowych. Obecnie głównym produktem jest sprzedaż miejsc hotelowych, wycieczek turystycznych po Polsce i biletów lotniczych, ale użytkownik może również zarezerwować za pomocą naszego serwisu samochód lub ubezpieczyć swój wyjazd.

Oczywiście mamy ofertę reklamową również dla "drugiej strony", czyli wszystkich, którzy chcieliby naszych użytkowników obsługiwać - np. hotele, zarządzający regionami turystycznymi czy inwestycyjnymi.