8 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie

8 zasad bezpiecznych zakupów w Internecie
Komentuje Michał Iwan, dyrektor zarządzający F-Secure Polska

Aż 78 proc. internautów rozglądając się za świątecznymi prezentami ciągle korzysta z wyszukiwarek [dane na podstawie badania przeprowadzonego w listopadzie i grudniu 2010 r przez agencję SurveyGizmo na zlecenie F-Secure - red]. A te są szczególnie narażone na ataki ze strony oszustów, którzy za ich pośrednictwem mogą kierować internautów na niebezpieczne strony, prowadzone przez cybergangi.

To właśnie najpopularniejsze hasła wyszukiwania są często wykorzystywane przez internetowych przestępców jako przynęta. Dlatego trzeba zachować ostrożność i zdrowy rozsądek, kiedy napotykamy na slogany typu "prezent, o którym marzy twoje dziecko", "najlepsza oferta świąteczna", itp. Trzymajmy się stron, które znamy i którym ufamy.

Warto także korzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi, takich jak Google Product Search zamiast ogólnej wyszukiwarki. Zabezpieczajmy swój komputer programami antywirusowymi. A przede wszystkim trzymajmy się kardynalnych zasad dotyczących bezpiecznych zakupów online.

Zasada 4. Sprawdź bezpieczeństwo płatności.

Na stronie internetowej sklepu powinieneś móc odnaleźć symbol kłódki, symbolizującej bezpieczne połączenie. W trakcie transakcji upewnij się czy masz bezpieczne połączenie (https - w polu adresu strony internetowej; ważny certyfikat bezpieczeństwa jest też w przeglądarkach internetowych symbolizowany kolorem zielonym) oraz czy sprzedawca zapewnia procedurę zawarcia umowy krok-po-kroku.

Używaj kart kredytowych, zamiast debetowych. Karta debetowa jest bezpośrednio połączona z kontem bankowym jej właściciela. Przechwytując kartę debetową oszust zyska pełen dostęp do twoich oszczędności. Unikaj transakcji bezpośrednich, nawet jeśli teoretycznie wydają się tańsze niż te dokonywane za pośrednictwem serwisów typu PayPal. Pośrednicy pobierają prowizję, w zamian jednak gwarantują większe bezpieczeństwo dokonywanych transakcji.

Zasada 5. Sprawdź koszty i czas dostawy zamówionego towaru.

Przedsiębiorca, który zapewnia dostarczenie towaru w ciągu 24 - 48 godzin od momentu zamówienia, musi wywiązać się z tego zapewnienia. Jeżeli jednak do gwiazdki zostało bardzo niewiele czasu, a sklep nie daje gwarancji dostawy w określonym czasie, zapytaj o możliwość odbioru osobistego lub wybierz zakup w sklepie stacjonarnym.

Zasada 6. Nie bój się składać reklamacji.

Każdy towar zakupiony na terenie Unii Europejskiej może zostać zareklamowany w ciągu 2 lat od dnia, kiedy go dostarczono. Jeżeli przedsiębiorca nie chce uwzględnić roszczeń konsumenta, powinien się on zwrócić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W przypadku nieuczciwego postępowania sklepu internetowego mającego siedzibę w innym kraju Unii zgłoś skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Zasada 7. Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą.

W razie sporu będziesz w stanie udowodnić swoje racje. Wydrukuj lub w inny sposób skopiuj stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia (możesz zapisać stronę na dysku komputera lub zrobić jej zrzut i zachować go w pliku graficznym). W ten sam sposób skopiuj widok strony internetowej sklepu z ofertą, z której skorzystałeś, zapisz kopię umowy oraz regulaminu sklepu. Nie kasuj korespondencji mailowej z przedsiębiorcą. Nie później niż w chwili dostawy powinieneś otrzymać w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku potwierdzenie zawarcia umowy o określonej treści.

Zasada 8. Możesz zwrócić towar w ciągu 10 dni bez ponoszenia kosztów.

Załóżmy, że kupiłeś prezent "w ciemno", nie znając preferencji osoby obdarowywanej - istnieje duże ryzyko, że prezent się nie spodoba. Będzie można zwrócić taki towar w ciągu 10 dni kalendarzowych w Polsce i co najmniej 7 dni roboczych w sklepach zarejestrowanych w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Jedyną konsekwencją zwrotu towaru jest konieczność opłacenia przesyłki towaru do sprzedawcy.

Przedsiębiorca ma obowiązek informować klientów o takiej możliwości. Jeśli tego nie zrobi, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

Prawa do odstąpienia nie stosuje się m.in. do umów o usługi turystyczne oraz zakupu przez licytację na aukcji internetowej.

Więcej informacji: Europejskie Centrum Konsumenckie