Jeśli kupować, to w agregatach

Internauci coraz częściej wybierają sklepowe agregaty - wynika z badań przeprowadzonych przez BizRate Research na zlecenie Shopzilla. Jeszcze trzy lata temu większość kupujących w pierwszej kolejności odwiedzała witryny konkretnych sklepów, obecnie ponad połowa korzysta ze sklepowych agregatów.

Do agregatorów raport zaliczył wyszukiwarki porównujące ceny produktów w różnych sklepach, serwisy umożliwiające porównywanie cen, serwisy aukcyjne oraz portale zakupowe (shopping portals). Wyszukiwarkowe agregaty są najpopularniejsze i generują aż 54% ruchu ze wszystkich typów agregatów.

Mają one szereg zalet - obok wyszukiwarki posiadają też możliwość porównywania cen produktów z wielu sklepów a często również z serwisów aukcyjnych. Obecnie korzysta z nich 59% kupujących internautów, podczas gdy jeszcze pod koniec 2002 roku ze sklepowych agregatów korzystało 46% internautów, a większość - bo 54% osób - robiło zakupy w konkretnych internetowych sklepach.

Do kategorii produktów, które internauci porównują najczęściej należą książki i odzież. Najczęściej wyszukiwanymi markami są natomiast Sony, Canon, Gucci, Panasonic, HP, Louis Vuitton, Nike, Motorola, oraz Ralph Lauren.

Lojalność internetowych klientów jest dość spora - 34% zazwyczaj kupuje produkty tej samej marki, 62% kupuje je czasami, zaś około 1% kupujących onilne jest zawsze wierna wybranej marce.