Wyniki badań Megapanel za grudzień

Na pierwszym miejscu wciąż Onet z zasięgiem 75,3% i liczbą użytkowników 6 mln 797 tys. Nieznacznie ubyło mu gości, za to przybyło odsłon. Drugie miejsce zajmuje Wirtualna Polska, której również ubyło użytkowników choć zyskała na liczbie odsłon. Pierwsza dziesiątka bez zmian.

Wyniki badań Megapanel za grudzień
Portale Onet, Wirtualna Polska oraz o2 spotkał ten sam los - ubyło im użytkowników (real users), zyskały natomiast na liczbie odsłon. Interia i Gazeta straciły natomiast zarówno użytkowników - Gazeta.pl aż 200 tys., Interia prawie 100 tys. - jak i ubyło im odsłon, choć na tym wskaźniku straciły nie tak znacznie.

W drugiej dwudziestce nastąpiły przesunięcia. Neostrada spadła z 11 miejsca na 15, a jej miejsce zajął serwis PTC Era, który w listopadowym badaniu był na 14 miejscu. Zaskoczeniem może być brak Wikipedii w TOP 20 i pojawienie się z w niej portalu Gery.pl. Z pierwszej dwudziestki wypadła za to interklasa.pl, powrócił zaś serwis IDG.pl.

PBI przygotowało nie tylko standardowe zestawienie dwudziestu najpopularniejszych witryn w całej populacji internautów. Przesłało również gotowe zestawienia top 20 ze względu na płeć użytkowników sieci, grupy wiekowe oraz miejsce zamieszkania. Poniżej tabela podstawowa.

Płeć ma znaczenie

Spółka PBI przygotowała dwa odzielne zestawienia najpopularniejszych witryn wśród kobiet i mężczyzn. Pierwsza piątka dla przedstawicieli obu płci jest jednakowa, zmiany zaczynają się poniżej 10 miejsca. Większość kobiet preferuje portal Gazeta.pl, mężczyźni wolą o2.pl. W pierwszej dwudziestce witryn według kobiet pojawia się serwis blogowy blog.pl, czy wikipedia, nie ma zaś serwisów IDG.pl czy gry-online.pl, które można znaleźć wśród witryn najczęściej wybieranych przez mężczyzn.

Wiek ma znaczenie

Różnice pojawiają się też wśród użytkowników internetu, którzy zostali podzieleni na grupy wiekowe. Wśród najmłodszych w wieku 7-14 lat bardziej niż dla wszystkich internautów atrakcyjna wydaje się wyszukiwarka Gogle. Już na 7 miejscu pojawia się też portal Yahoo, który w zestawieniu ogólnym zajmuje 16 pozycję. Na wysokim miejscu jest witryna Uniwersytetu Warszawskiego, której popularność może zaskakiwać wśród najmłodszych użytkowników sieci. Pierwszą dwudziestkę w tej grupie zamyka witryna Cartoon Network.

W grupie 15-24 latków zaskakuje słaba pozycja Gazeta.pl, oraz wysoka - bo 6 lokata - witryny Idei. Sciąga jest naturalnie dość wysoko.

W grupie 25-34-latków popularna jest witryna PKP, która nie pojawia się już w żadnej innej dwudziestce najpopularniejszych witryn pośród innych grup wiekowych. Poza tym ich preferencje są dość standardowe dla całej populacji internautów.

Zaskakująca może być wysoka pozycja witryny sciaga.pl wśród osób w wieku 35-44 lata. Można snuć domysły, że dorośli korzystają z niej, by pomóc swoim pociechom w wieku szkolnym. W zestawieniu najczęściej odwiedzanych witryn, w pierwszej dwudziestce pojawia się komputerswiat.pl. Bardziej niż przeciętni internauci osoby w tym wieku interesują się również treściami oferowanymi przez serwis IDG.pl.

Pierwsza piątka najczęściej odwiedzanych witryn wśród internautów w wieku 45-54 lata nie do końca odpowiada pierwszej piątce dla całej populacji. Na czwartym miejscu pojawia się bowiem witryna Microsoftu. Wysoko - na 6 miejscu - jest portal Gazeta.pl, który o jedno miejsce wyprzedza Allegro. W top 20 pojawia się księgarnia merlin.com.pl oraz chip.pl, które są poza pierwszą ogólną dwudziestką. Zestawienie zamyka bank Inteligo.

Osoby powyżej 55 roku życia nadspodziewanie często są gośćmi na witrynie Microsoftu. Podobnie jak w grupie 35-44-latków sporo jest osób zainteresowanych tematyką IT czy sprzętową, o czym świadczy wysokie, 15 miejsce IDG.pl, 17 pozycja pcworld.pl oraz 19 miejsce komputerswiat.pl. Częściej niż inni, osoby w tym wieku odwiedzają serwis Neostrada, który znalazł się na 12 miejscu.

Miejsce zamieszkania ma znaczenie

Wśród osób mieszkających na wsi bardziej niż dla statystycznego internauty atrakcyjna wydaje się witryna sciaga.pl mniej zaś witryny operatorów telefonii komórkowej. Osoby tam mieszkające - podobnie jak osoby w wieku 7-14 lat - wyraźnie interesują się dalszą nauką na Uniwersytecie Warszawskim, który znalazł się na 19 miejscu w zestawieniu. Najciekawsze jest ostatnie miejsce TOP 20 - witryny gogle.pl, która zresztą oferuje okienko wyszukiwarki Google.

Ranking dla internautów mieszkających w miastach do 100 tys. mieszkańców jest bardzo podobny do podstawowego zestawienia TOP 20. Różnice są dość nieznaczne - nieobecność Gery.pl, 20 miejsce blog.pl, nieco wyższa bo 17 pozycja IDG.pl.

Wydaje się, że miasta powyżej 100 tys. mieszkańców są najbardziej reprezentatywne dla całej populacji internautów w Polsce. Pierwsza dziesiątka zawiera te same witryny w nieznacznie zmienionej konfiguracji. Niżej jest witryna Idei oraz o2.pl, wyżej o oczko Gazeta.pl. Na ostatnim miejscu zestawienia znalazł się blog.pl.

Komunikatory

W rankingu komunikatorów PBI wciąż uwzględnia jedynie Gadu-Gadu i Tlen. Obydwa komunikatory straciły nieco użytkowników w porównaniu do listopadowych wyników.