IAB prezentuje dane za 2004 rok

Na konferencji IMPACTOR, która odbyła się w dniach 9-11 lutego internetowi poświęcono Dzień Specjalny. Dominik Kaznowski, Wiceprezes IAB Polska podsumował miniony rok dla branży internetowej. I zaprezentował bardzo interesujące wykresy...

W 2004 roku wartość rynku reklamy internetowej wzrosła o 65%, a liczba reklamodawców o 45%. Wydatki gotówkowe na reklamę bez barterów osiągnęły sumę 87 mln zł. Wartość rynku z uwzględnieniem rabatów i barterów to około 150 mln zł. Według szacunków IAB udział internetu w całości wydatków reklamowych netto wyniósł 1,93%.

Poniższy wykres przygotowany przez IAB Polska obrazuje udziały w rynku reklamy internetowej polskich podmiotów. Widać, że dominującą rolą ma wciąż Onet.pl, druga w kolejności jest sieć reklamowa Ad.net, trzecia Wirtualna Polska.

Udział poszczególnych podmiotów w rynku reklamy internetowej w 2004 rokuKliknij, aby powiększyćUdział poszczególnych podmiotów w rynku reklamy internetowej w 2004 roku

Najpopularniejszą formą reklamową pozostają bannery i billboardy, choć ich rola maleje. Nieźle mają się kampanie e-mailingowe, których udział w rynku wyniósł w ubiegłym roku 11%. Popularność form toplayer oraz sponsoringu nie uległa zmianie i wynosi tak jak w 2003 roku odpowiednio 14% i 10%. Rośnie natomiast znaczenie pozycjonowania i reklam związanych z wyszukiwaniem. W 2004 roku ich udział w rynku reklam wyniósł 7%. Coraz bardziej popularny staje się też brandmark.

Najpopularniejsze formy reklamoweKliknij, aby powiększyćNajpopularniejsze formy reklamowe

Wśród największych reklamodawców nastąpiły zmiany. Zmalało znaczenie firm telekomunikacyjnych. Teraz jest ono na poziomie 20%. Nieznacznie tez mniejszy jest udział reklam z sektora finansów - z 28% w 2003 roku zmalał do 27%. Zgodnie z przewidywaniami wzrosło znaczenie sektora FMCG - z poziomu 5% udziału w rynku do 15%.

Reklamodawcy wg branży w 2004 rokuKliknij, aby powiększyćReklamodawcy wg branży w 2004 roku

Dominik Kaznowski przewiduje dalszy wzrost rynku reklamy internetowej. Powodem jest rosnąca penetracja internetu w Polsce, która na koniec 2004 roku wynosiła 26,2%. Polska jest na 3 miejscu w Unii Europejskiej pod względem dynamiki przyrostu nowych internautów. Średnia dla krajów europejskich wynosi 31,6, a dla krajów Unii Europejskiej 45,1%.

Kliknij, aby powiększyć

Źródłem ostatniego wykresu są prezentacje pochodzące z poprzednich edycji Impactorów

Aktualizacja: 14 lutego 2005 16:43
Pod tekstem dodaliśmy wykres obrazujący dynamikę zmian udziałów na rynku reklamy internetowej na przestrzeni 4 ostatnich lat.
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.