O2.pl to samolot trójsilnikowy

Ruszamy na nowe rynki wewnętrzne - wskazują przedstawiciele o2.pl, spółki, którą Internet Standard wyróżnił mianem firmy roku 2004. W wywiadzie, który przeprowadziliśmy po raz pierwszy za pomocą... komunikatora internetowego, Michał Brański, Jacek Świderski i Krzysztof Sierota opowiadają o planach rozwoju internetowego przedsięwzięcia. W tym roku o2.pl zamierza ścigać się z Interią, jednocześnie wprowadzając nowe usługi telekomunikacyjne.

Anna Meller (11:31) Witam! Możemy zaczynać?

O2.pl to samolot trójsilnikowy

Założyciele o2.pl

Jacek Świderski (11:31) Witam. Michał będzie online za 3 minuty. Poczekajmy chwilę.

Krzysztof Sierota (11:31) Witam serdecznie.

Anna Meller (11:32) Dobrze, w takim razie czekamy.

Michał Brański (11:37) Witam wszystkich. Przepraszam za spóźnienie.

Anna Meller (11:37) O2.pl założyliście w trójkę. W jaki sposób w trzyosobowym składzie zarządzacie spółką? Za co każdy z Was jest odpowiedzialny?

Krzysztof Sierota (11:37) IT, nowe projekty.

Michał Brański (11:38) Redakcje, serwisy treściowe, sprzedaż reklamy; w dużej mierze też wizualizacja.

Jacek Świderski (11:38) Telekomunikacja, administracja, finanse, prawo, księgowość, infrastruktura, HR, PR.

Michał Brański (11:39) Jedno warto zaznaczyć - o2.pl to samolot trójsilnikowy. Każdy z nas prowadzi w ramach firmy tzw. "nowe projekty". Sądzę, że to bardzo istotny atut tego organizmu. Dzięki temu równolegle możemy rozwijać co najmniej 3 nowe biznesy.

Anna Meller (11:39) Jak przyjęliście nagrodę Firmy 2004 Roku? Spodziewaliście się wyróżnień?

Michał Brański (11:40) Nie tyle spodziewaliśmy się, co wiem, że czulibyśmy niedosyt, gdyby inny podmiot otrzymał to wyróżnienie. W drugiej połowie roku byliśmy naprawdę aktywni.

Jacek Świderski (11:43) Ja byłem mile zaskoczony. Cieszę się, że doceniono naszą pracę.

Anna Meller (11:43) Znaleźliście się na okładce Wprost, Internet Standard określił Was mianem firmy roku. Czy to jakoś zmieni o2.pl?

Jacek Świderski (11:45) Zmienia bardzo wiele. W oczach kilku milionów naszych użytkowników stajemy się bardziej wiarygodni.

Michał Brański (11:45) Jest to również dobry motywator zespołu, ułatwi nam rekrutację dobrych ludzi z rynku.

Anna Meller (11:46) Zamierzacie zwiększyć redakcje? czy może uruchomić jakieś nowe usługi?

Michał Brański (11:46) W mojej działce (redakcja portalu, treść, sprzedaż reklamy) chcemy dokonać poszerzenia o nowe serwisy. Będziemy również bacznie przyglądali się rynkowi multimediów. Od ponad 2 lat prowadzimy nieprzerwaną rekrutację. W okresie ostatniego pół roku urośliśmy o 6 etatów. Tytuł firmy roku i obecność na okładce Wprost rozwiewają wiele obaw potencjalnych kandydatów.

Anna Meller (11:47) Jakie plany o2.pl na 2005 rok?

Jacek Świderski (11:47) Dalszy rozwój Tlenofonu...

Krzysztof Sierota (11:48) Umocnienie naszej pozycji na rynku usług pocztowych, opanowanie dynamicznego rozwoju firmy.

Anna Meller (11:49) Czy w 2005 roku pojawi się coś równie rewolucyjnego jak Tlenofon i 1 GB konta?

Krzysztof Sierota(11:50) Projekty, które obecnie prowadzimy będą, moim zdaniem, cieszyły się podobnym zainteresowaniem internautów.

Jacek Świderski (11:50) Staramy się unikać informowania o konkretnych projektach. Rynek portali jest mocno konkurencyjny.

Anna Meller (11:51) Czyli o2.pl uruchomi nowe usługi?

Jacek Świderski (11:51) Na 100%.

Michał Brański (11:51) W "laboratorium" firmy opracowywane są projekty, które mogą wyjść poza obecną bazę użytkowników o2.pl. Kilka z nich być może otworzy nowe "rynki".

Anna Meller (11:52) Nowe rynki - czy to znaczy, że ruszacie poza granice kraju?

Michał Brański (11:52) Raczej ruszamy na nowe rynki wewnętrzne. Na naszym rynku widzimy wiele niezagospodarowanych jeszcze poletek. Dostrzegamy potencjał w pewnych problemach, z którymi borykają się na co dzień internauci. Jeśli naszym produktom uda się być panaceum na pewne internetowe bolączki, to zyskają popularność.

Anna Meller (11:54) Zdradzicie chociaż ogólny kierunek rozwoju i pomysłu na nowe usługi?

Michał Brański (11:54) Nie możemy, niestety. Powiem tak: praktycznie będziemy starali się rozwinąć każdą ofertę, nie tylko telekomunikacyjną. Reklama, usługi telekomunikacyjne, rozrywka (być może płatna) - to naczelne kierunki.

Jacek Świderski (11:55) Obecnie dwie trzecie naszych przychodów to reklama. Na pewno będziemy starali się rozbudowywać ofertę usług telekomunikacyjnych, aby to zrównoważyć.

Anna Meller (11:57) Jaka była zatem Wasza reakcja na alians Wirtualnej Polski z CR Media? Wiele podmiotów na rynku przyjęło to z dreszczykiem na plecach z tego względu, że to potężny twór, który z pewnością jeszcze bardziej umocni pozycję CR-Media na rynku.

Michał Brański (11:59) Nie wiem, ile prawdy jest w tych pogłoskach. Wierzę w bezstronność i obiektywność brokera CR-media. A sytuacja, gdy rynek, w tym kontrahenci CR-media, zna te pogłoski, sprawia, że wszyscy będą patrzyli na ręce obu podmiotom (brokerowi i WP.pl).

Jacek Świderski (12:00) WP utraciła zewnętrzne finansowania. To powoduje, że bardzo mocno szuka przychodów, szczególnie gotówkowych.

Michał Brański (12:01) Nie demonizowałbym sytuacji. Nie znamy konkretów, wszystko są to niepotwierdzone pogłoski. Sypiam spokojnie.

Krzysztof Sierota (12:01) Ja z kolei z dreszczykiem na plecach przyglądam się, ale debacie nad wprowadzeniem ustawy patentowej w UE i możliwości patentowania programów komputerowych, co moim zdaniem, może zupełnie zatrzymać innowacyjność na polskim rynku.

Anna Meller (12:04) Jak to może dotknąć internetowe portale?

Krzysztof Sierota (12:06). Pewne jest, że opatentowanie rzeczy od dawna znanych, tamujących drogę rozwoju innym firmom, może doprowadzić do ciągłej wojny patentowej mogącej źle skończyć się dla małych firm, których nie stać na odparcie nawet nieuzasadnionych ataków firm większych. Jeżeli chodzi o rynek internetowy, to tam można dla przykładu opatentować 'program działający jako plugin do przeglądarki'

Anna Meller (12:07) W bieżącym roku będziemy obserwować bardzo zaciętą rywalizację o wpływy między Onetem a WP. Z kim o2.pl obierze tym razem "kurs kolizyjny"?

Michał Brański (12:14) Niestety, naturalnie z wszystkimi. Nie widzimy się w niszy, a ambicje każą nam walczyć w perspektywie tego i przyszłego roku o równorzędną pozycję z Onet.pl, Wp.pl i Interia.pl. Jesteśmy spółką ekspansywną z natury. Kluczowe będzie to, że chyba jako jedyny z portali mamy 2 mocne "motory" wzrostu. Pierwszy - to portal z mocną ofertą kont e-mail oraz wyrazistą ofertą serwisów, drugi - to komunikator Tlen.pl.

Krzysztof Sierota (12:16) Rok 2005 będzie więc dla nas rokiem lepszym niż rok 2004.

Michał Brański (12:16) Będzie rokiem stabilizacji na rynkach, które do tej pory stanowiły o przychodach spółek internetowych. Mówię stabilizacji, bowiem w naszym odczuciu 25-35% wzrost rynku reklamy internetowej to tempo powolne.

Anna Meller (12:18) Wiele wskazuje na to, że 2005 rok to będzie rok multimediów w sieci - a zatem czas m.in. reklamy zbliżonej do telewizyjnej, etc. Może to nawet oznaczać, że internet zacznie powoli rywalizować z telewizją o budżety reklamowe.

Michał Brański (12:18) To stwierdzenie na wyrost.

Anna Meller (12:18) O2.pl zainteresowane jest udostępnianiem treści multimedialnych?

Michał Brański (12:20) Sądzę, że multimedia będą raczej drogą pokazania, o ile większe możliwości oferuje internet w stosunku do prasy i radia. Telewizję internet zje na deser (za 5-10 lat).

Anna Meller (12:22) Jesteście zainteresowani streamingiem?

Michał Brański (12:22) Zobaczymy, jak to wyjdzie w praniu. Czasami pod termin "multimedia" podciągane jest sprzedawanie dzwonków do komórek oraz muzyki. To ledwie namiastka tego, co kryje się za pojęciem interaktywnych multimediów.

Krzysztof Sierota (12:23) Konwergencja multimediów i telefonii jest nieuniknionym trendem, który daje się obserwować, internet będzie więc obrastał w nowe funkcje dotąd z nim nie kojarzone.

Michał Brański (12:23) Streaming nabierze znaczenia, gdy rynek reklamowy urośnie, gdyż to reklama finansuje redakcje i produkcję materiałów do internetu.

Anna Meller (12:25) Jak jesteśmy już przy nowych trendach, to pomówmy trochę o telefonii internetowej i Tlenofonie. Usługa jest wciąż świeża, bo ma zaledwie trzy miesiące Jak wpadliście na pomysł tej usługi?

Krzysztof Sierota (12:27) Nastał odpowiedni czas, odpowiednie nasycenie broadbandem, przy którym można mówić o wykorzystaniu usługi na szeroką skalę, byliśmy pierwsi z dobrym produktem na rynku. Pomysł widać było od kilku lat na rynkach bardziej rozwiniętych. Oczywiście logistyczne i techniczne złożenie usługi w całość było nie lada majstersztykiem.

Jacek Świderski (12:29) Pomysł się pojawił, gdy zobaczyliśmy ceny w ofercie ramowej TP SA w URTIPie. Okazało się, że operatorzy kupują od siebie ruch za około 3-8 groszy za minutę.... Od tego czasu nie myślałem o niczym innym.

Anna Meller (12:30) Telefonia internetowa to uderzenie w monopol TPSA - doświadczyliście jakiś reakcji od operatora?

Jacek Świderski (12:30) Nie doświadczyliśmy. Spotkaliśmy się z pewnymi problemami przy konfiguracji naszych numerów, ale nie wynikało to raczej ze złej woli.

Anna Meller (12:33) Jak prognozujecie rynek telefonii internetowej w Polsce?

Jacek Świderski (12:35) Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale w tym roku na tym rynku będą ... spadać ceny.

Anna Meller (12:36) Jak bardzo?

Jacek Świderski (12:37) Właśnie szykujemy obniżkę w Tlenofonie. I muszę powiedzieć również, że nie obawiamy się konkurencji Skype z dwóch powodów:1. jesteśmy lepiej podłączeni do polskich operatorów, a to w przypadku VoIP ma spore znaczenie. 2. jako operator posiadający infrastrukturę na polskim rynku, będziemy w stanie zawsze taniej kupować terminację połączeń. Jeżeli zaś chodzi o ceny, to w telekomunikacji są one uzależnione od wielkości ruchu. My obecnie jesteśmy w stanie uzyskać o wiele lepsze stawki niż 2 miesiące temu.

Krzysztof Sierota (12:48) Usługa telefonii internetowej ma dużo większy potencjał niż prosty telefon. Już za kilka miesięcy będzie to wyraźnie widać na przykładzie Tlenofonu. Mówię oczywiście o funkcjonalności.

Anna Meller (12:50) Jak konkurencja zareagowała na uruchomienie 1 GB kont, udostępnienie Tlenofonu? Ktoś chciał Was kupić/przejąć?

Michał Brański (12:51) Takie propozycje pojawiają się co kwartał.

Jacek Świderski (12:52) Ale nie zamierzamy z nich skorzystać. Nie zamierzamy się sprzedać. Spółka jest dla nas bardzo dużą wartością. Podchodzimy do niej emocjonalnie. Nawet za parę lat, jak pojawi się inwestor, to nie będziemy zainteresowani sprzedażą o2.pl.

Anna Meller (12:54) Planujecie w przyszłości ekspansję za granicę?

Michał Brański (12:54) Rozważamy to.

Anna Meller (12:56) W tym roku?

Krzysztof Sierota(12:56) Rozważaliśmy to głównie w zeszłym roku.

Jacek Świderski (13:00) W tym chcemy jednak przede wszystkim kontynuować walkę o należny nam udział w torcie reklamowym oraz będziemy szukać innych przychodów, zachowując przy tym niezależność i swobodę inwestowania w dowolne projekty oraz możliwość nawiązywania współpracy z np. dowolnymi redakcjami.

Anna Meller (13:01) Na czym oprócz reklamy możecie w tej chwili już nieźle zarobić?

Jacek Świderski (13:02) Na telefonii internetowej. Ważna jest jednak skala. Chodzi o to, aby móc kupować hurtowo połączenia telefoniczne i aby rozłożyć znaczne koszty stałe na wielu użytkowników.

Anna Meller (13:07) Polska to dobra ziemia, żeby kiełkowały nowe pomysły?

Krzysztof Sierota (13:08) Pomysły kiełkują na każdej ziemi. Stabilność prawno-ekonomiczna i klimat dla rozwoju nowych przedsiębiorstw decyduje o ich dalszym powodzeniu.

Anna Meller (13:17) W takim razie Internet Standard życzy o2.pl dalszych wzrostów w bieżącym roku.

Michał Brański, Krzysztof Sierota, Jacek Świderski (13:18) Bardzo dziękujemy.

Wywiad został autoryzowany. Redakcja przeprowadziła rozmowę przez komunikator internetowy.

zobacz też Internet Standard wręcza nagrody