750 mln euro za logodzwonki

Aplikacjom dla telefonów komórkowych typu dzwonki czy loga nie można odmówić popularności. Z ostatniego raportu Gartnera, przeprowadzonego na zlecenie Nokii wynika, że wartość tego rynku wciąż rośnie. W tym roku wydamy na takie dodatki 750 mln euro.

Z Internetu pobierane są najczęściej aplikacje tanie, czyli głównie dzwonki, loga oraz wygaszacze ekranu. Droższe programy – np. pocztowe cieszą się zainteresowaniem jedynie wśród niewielkiego grona internautów.

Gartner wskazuje, że płacimy jedynie za 50 proc. wszystkich pobieranych programów. Połowa aplikacji dostępna jest za darmo na niezależnych stronach i serwisach internetowych.

Rynek ma przed sobą jeszcze dni świetności. Firma Gartner zaznacza, że w tej chwili jest on dopiero w fazie kiełkowania. ”Jedynie jeden na pięciu posiadaczy telefonów komórkowych pobiera cokolwiek dla swojego aparatu z Sieci, a tylko jedno na 30 pobrań dotyczy czegoś innego niż logodzwonków czy wygaszaczy” – zaznaczyła Lea Myyryläiken, szefowa działu współpracy z klientami w firmie Nokia.

Wyposażanie swoich telefonów w nowe melodie czy grafiki to wciąż domena młodych ludzi w przedziale wiekowym od 15 do 25 lat. Najczęściej młodzież korzysta z darmowych serwisów internetowych, rzadziej z witryn operatorów telekomunikacyjnych.

Operatorzy telefonii komórkowej czekają na moment, kiedy upowszechni się pobieranie droższych i bardziej złożonych aplikacji. Jeżeli internauci spojrzą przychylniejszym wzrokiem na bardziej kosztowne aplikacje, dla operatorów i prywatnych serwisów będzie to szansa na większe dochody.

Dodajmy tylko, że pierwsze wyniki raportu ujawniła przedstawicielka Nokii podczas konferencji w Brukseli w minionym tygodniu. Dostęp do treści całego opracowania możliwy będzie dopiero w połowie czwartego kwartału br.