W 2004 roku sprzedano blisko 665 mln telefonów

IDC: Po dwóch kwartałach miarowego wzrostu, rynek telefonów komórkowych w IV kw. 2004 r. zanotował skok do nienotowanego dotąd poziomu - dostawy wyniosły 194,3 mln sztuk, co oznacza wzrost o 18,1 proc. wobec trzeciego kwartału i 24 proc. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku. W całym 2004 r. sprzedaż telefonów wzrosła o 29,3 proc. i sięgnęła 664,5 mln sztuk. Znamy także wstępne szacunki dotyczące układu sił na polskim rynku komórek.

IDC: Światowy rynek telefonów komórkowych  w IV kw. 2004 r.Kliknij, aby powiększyćIDC: Światowy rynek telefonów komórkowych w IV kw. 2004 r. W okresie październik-grudzień 2004 Nokia po raz drugi z rzędu utrzymała kwartalny udział rynkowy powyżej 30 proc. Dzięki poszerzonej ofercie telefonów z podstawowymi funkcjami (entry level) jaki i przeznaczonych do zastosowań biznesowych, firma umocniła sie na pozycji lidera. Jej kwartale dostawy sięgnęły 66,1 mln sztuk - o 28,6 proc. więcej niż kwartał wcześniej. W stosunku do analogicznego okresu rok temu wzrost sięgnął 19,4 proc.

IDC: Światowy rynek telefonów komórkowych  w  2004 r.Kliknij, aby powiększyćIDC: Światowy rynek telefonów komórkowych w 2004 r.Zajmująca drugie miejsce Motorola wyprzedziła Samsunga o ok. 10 mln sztuk - dzięki rekordowej sprzedaży, która sięgnęła 31,8 mln aparatów. Oznacza to, że amerykański producent zwiększył sprzedaż o 36,5 proc. wobec III kw. 2004 i 57,4 proc. wobec IV kw. 2003 r.

Samsung po znikomym wzroście w III kw. w minionym okresie zanotował kwartalny spadek o 7 proc. do 21,1 mln sztuk. W porównaniu z wynikami za IV kw. 2003 r. koncern zwiększył jednakże sprzedaż o 36 proc.

W czwartym kwartale 2004 r. inny koreański gigant - LG Electronics - awansował na czwartą pozycję w rankingu producentow, spychając Siemensa. Dostawy LG sięgnęły 13,9 mln sztuk, co oznacza wzrost w ujęciu rocznym o 55,3 proc. Wobec III kw. 2004 - producent sprzedał o 17,8 proc. więcej telefonów. Jak podaje IDC, ilość sprzedanych przez LG terminali UMTS dorównała dostawom Motoroli. LG ma oczywiście apetyt na jeszcze większy udział w rynku.

Siemens, zepchnięty na piąte miejsce, sprzedał o 400 tys. mniej telefonów od najbliższego konkurenta. Koncern do niezbyt udanych musi zaliczyć zazwyczaj "tłusty" okres przedświąteczny - w ujęciu rocznym dostawy Siemensa spadły o 11,4 proc. Dział telefonów komórkowych koncernu przynosi straty - jednak zarząd nie podjął jeszcze decyzji o jego przyszłości. Według niepotwierdzonych sygnałów w grę wchodziłaby sprzedaż, zaś pośród potencjalnych kandydatów wymieniano m.in. LG Electronics.

Siemens pozostał na czwartej pozycji w zestawieniu całorocznym z wynikiem 49,4 mln sztuk i udziałem rynkowym na poziomie 7,4 proc. LG z dostawi rzędu 44,4 mln kontroluje 6,7 proc. Pierwsze trzy miejsca w 2004 r. należą do Nokii (207,6 mln). Motoroli (104,5 mln) oraz Samsunga (86,5 mln sztuk).

IDC: Polski rynek telefonów komórkowych w okresie I-III kw. 2004Kliknij, aby powiększyćIDC: Polski rynek telefonów komórkowych w okresie I-III kw. 2004 IDC: Polski rynek telefonów komórkowych w IV kw. 2004Kliknij, aby powiększyćIDC: Polski rynek telefonów komórkowych w IV kw. 2004Z danych IDC dotyczących Polski wynika, że w IV kw. pierwsza piątka producentów przedstawiała się następująco: Nokia (udział rynkowy - 47 proc.), Siemens (18 proc.), Motorola (11 proc.), Sony Ericsson (5 proc.) oraz Alcatel (5 proc.). Kolejne miejsca należą do Samsunga (4 proc.), Sagema (4 proc.), Philipsa (2 proc.), Panasonica (2 proc.), Mitsubishi (1 proc.).

Według IDC po trzech kwartałach 2004 łączne dostawy producentów sięgają 4,7 mln sztuk. Najwięcej telefonów w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy dostarczyła Nokia - 1,9 mln. Jej udział w rynku wynosi 40 proc. Dalej uplasowały się Siemens - 0,8 mln sztuk oraz Motorola (0,7 mln) Pierwszą piątkę zamykają Sony Ericsson (0,5 mln) oraz Alcatel (0,3 mln).

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.