Nokia: rynek telefonów komórkowych wzrośnie o 10%

Przychody fińskiego koncernu za 2004 r. zmniejszyły się o 1 proc. do 29,2 mld euro zaś zysk operacyjny o 14 proc. do 4,3 mld euro. Na czysto Nokia zarobiła jednak 3,2 mld euro. Firma sprzedała w minionym roku 207,7 mln sztuk telefonów i szacuje swój obecny udział w światowym rynku na 32 proc. Wartość sprzedaży aparatów, ze względu na spadki cen, obniżyła się o 12 proc. do 18,5 mld euro.

Dla porównania, o 46 proc. wzrosła sprzedaż działu multimedia, dzięki popularności terminali smartphone z możliwością robienia zdjęć, która wyrównała straty związane z kolei ze słabą sprzedażą przenośnych konsoli do gier w tym N-Gage. W minionym roku dział wypracował zysk operacyjny na poziomie 179 mln euro, wobec zeszłorocznej straty 186 mln euro

Sprzedaż rozwiązań korporacyjnych wzrosła o 57 proc. do 830 mln euro.

Ubiegłoroczne inwestycje operatorów telekomunikacyjnych przyczyniły się także do wzrostu przychodów ze sprzedaży sprzętu do budowy sieci - o 13 proc. do 6,4 mld euro.

Na kolejny kwartał spółka prognozuje przychody na poziomie 7-7,3 mld euro, wobec 6,6 mln euro, które wypracowała rok wcześniej. Wyższą sprzedaż Nokia zamierza osiągnąć poprzez wzbogacenie oferty telefonów komórkowych, która w 2004 r. okazała się w pewnym stopniu nieadekwatna do oczekiwań rynku, co zaowocowało utratą udziału.

Według szacunków Nokii w minionym roku światowa liczba abonentów sieci mobilnych sięgnęła 1,7 miliarda. W 2005 roku zdaniem spółki liczba telefonów sprzedanych na całym świecie wzrośnie o dalsze 10 proc.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200