Telefonia internetowa w Polsce - wyścig rozpoczęty

Zainteresowanie usługami Voice over IP rośnie - użytkowników kuszą niższe ceny rozmów oraz wygoda korzystania z komunikatora. Jak szacuje Deloitte & Touche, w 2006 roku ponad dwie trzecie światowych firm będzie używało telefonii internetowej. W Polsce do walki z zadomowionym już na naszych rynku amerykańskim Skypem ruszyli rodzimi gracze. Pierwsza była Wirtualna Polska z usługą Nawijka. W przyszłym tygodniu pojawi się Tlenofon przygotowany przez o2.pl. Nad zmianami pracuje również Gadu Gadu, a pozostałe portale również nie zasypiają gruszek w popiele.

VoIP to przyszłość - zdaje się jednogłośnie mówić rynek. Atrakcyjność tej usługi to przede wszystkim niższe koszty. Jak dodają autorzy raportu przygotowanego przez Deloitte & Touche, telefonia internetowa może zmienić również oblicze usług call center i szerzej narzędzi do komunikacji. Przeszkodą jest wciąż - przynajmniej w polskim przypadku - stosunkowo niska penetracja internetu, a zwłaszcza usług szerokopasmowych. W przeciągu najbliższego roku sytuacja ma się jednak zmienić ze względu na trwającą wojnę cenową usług dostępu do sieci. Portale i twórcy komunikatorów nie marnują czasu - do końca roku mają pojawić się co najmniej trzy aplikacje realizujące usługę VoIP. Rynek nie jest jednak taki niezagospodarowany - również u nas coraz większą popularnością cieszy się amerykański Skype.

Będzie rewolucja

Pierwszym graczem, który ruszył z usługą VoIP, była Wirtualna Polska. W tym tygodniu portal udostępnił testową wersję Nawijki, aplikacji skierowanej do wszystkich internautów, niezależnie od tego, czy korzystają z połączeń szerokopasmowych, czy z modemów. W przypadku tej usługi użytkownik nie płaci żadnego abonamentu, a ponosi jedynie koszty połączeń. "Wkrótce uruchomimy pełną wersję programu" - podkreślił Andrzej Kiesz, koordynator projektu w WP.pl - "Będziemy też bardziej elastyczni w kwestii cen. Z pewnością wprowadzimy numer publiczny, by możliwe było realizowanie rozmów przychodzących. "

Z usługą VoIP w przyszłym tygodniu ruszy również o2.pl. Zapowiadany już wcześniej Tlenofon ma umożliwiać wykonywanie zarówno połączeń przychodzących jak i wychodzących. "Ceny będą jeszcze niższe niż zapowiadaliśmy" - przyznał Jacek Świderski, członek zarządu o2.pl. Przypomnijmy, że wstępnie planowany cennik to: ok. 10 grozy za minutę połączenia lokalne i międzystrefowe, ok. 60 groszy za połączenia z telefonami komórkowymi, ok. 30 gorszy za rozmowy międzymiastowe. "Chcemy zastąpić telefon" - zaznaczył Jacek Świderski. O2.pl planuje pozyskać kilka tysięcy abonentów do końca przyszłego roku.

Inni do boju

Wiadomo już, że w przeciągu kilku tygodni telefonię internetową uruchomi również Gadu Gadu. Usługa ma być wzorowana na zagranicznym Skype-out. Numer telefonu ma składać się z prefiksu operatora oraz indywidualnego numeru Gadu-Gadu. Użytkownicy mają mieć możliwość dzwonienia na telefony stacjonarne jak i komórkowe.

Zarówno Interia.pl jak i Onet zaznaczają, że też kierują swoje działania w stronę uruchomienia usług VoIP. "Też się do tego przygotowujemy" - zaznaczył Mariusz Biedrzycki, dyrektor komunikacji marketingowej Onet.pl - "Szczegółów jednak nie mogę zdradzić." Nie wiadomo też, kiedy Interia ruszy ze swoją ofertą. "Uruchomienie usług telefonii internetowej jest jednym z naszych celów" - zaznaczył Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy Interii - "Nie jesteśmy w stanie oferować tego typu usług samodzielnie, w związku z czym rozmawiamy obecnie z potencjalnymi partnerami. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zamierzamy te usługi uruchomić jak najszybciej. Dokładnego terminu nie chcemy w tej chwili podawać."

Wygląda na to, że najbliższe miesiące będą czasem zaciętej walki o użytkowników. Polscy gracze nie tylko będą rywalizować między sobą, ale przede wszystkim będą musieli zetrzeć się z amerykańskim Skypem.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.