VoIP przynosi rewolucję

Coraz więcej rozmów telefonicznych prowadzonych przez biznes jest realizowana przez IP. Rola telefonii internetowej ma rosnąć w coraz szybszym tempie, tak w biznesie jak i w przypadku użytkowników końcowych - zapewnia raport IDATE.

W końcu 2003 roku tylko ok. 2,5% linii telefonicznych w firmach wykorzystywało protokół IP - ten odsetek odpowiada około 10 milionom linii telefonicznych VoIP. Tymczasem nowe dane dostarczone przez IDATE wskazują, że na koniec 2009 roku odsetek ten wzrośnie do 40% - czyli ok. 180 milionów. Oznacza to, że około jednej trzeciej linii analogowych i ISDN po prostu zniknie.

Wielki biznes lubi VoIP

Na początku 2004 roku w Japonii 23% wielkich firm używało VoIP (w USA od 25% do 30%). W Europie nasycenie wśród największych firm sięga 15% - 20%, na Starym Kontynencie najszybciej VoIP upowszechnia się w Skandynawii i w Wielkiej Brytanii. Główną zachętą do korzystania z VoIP są oszczędności - w większości przypadków oscylują one około 20%. To zarazem jest pułap pewnej psychologicznej granicy, którego przekroczenie, według różnych badań, warunkuje podejmowanie decyzji o inwestycjach technologicznych (nie tylko w odniesieniu do VoIP). Jednocześnie, VoIP ma pewne słabe strony, jak koszt początkowej inwestycji, zagadnienia bezpieczeństwa, trudność w skalkulowaniu ROI, czy potrzeba rekonfiguracji sieci wewnętrznych.

Rewolucja telefoniczna za progiem?

Według IDATE rozmowy będą stanowić ponad połowę całego ruchu po IP do 2010 roku. Tak szybką migrację można określić jedynie mianem rewolucji w telekomunikacji. Wiele telekomów ogłosiło już swoje plany migracji z tradycyjnych sieci TDM do sieci IP. Popycha je do tego możliwość posiadania jednej sieci do zarządzania, niższa cena routerów IP, niższe koszty utrzymania i administracji, zapotrzebowanie ze strony konsumentów na usługi konwergentne i perspektywy uruchamiania nowych usług.

Ale telekomy to nie jedyni gracze. Wraz z upowszechnieniem szerokiego pasma, w Azji, USA i Europie uruchomiono wielkie przedsięwzięcia VoIP kierowane do klientów końcowych. VoIP upowszechnia się poprzez telewizje kablowe, operatorów DSL, operatorów wirtualnych Skype czy Vonage, itd. Na początku 2004 roku w Japonii Yahoo!BB miał 3,6 mln subskrybentów usługi VoIP, w USA Vonage miał 115 tys., Skype podaje, że ma ok. 400 tys. użytkowników aktywnych. W obliczu tego błyskawicznie rosnącego rynku, swoje usługi i rozwiązania uruchamiają też tacy dostawcy jak AT&T, Verizon, Qwest czy France telecom.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.