Arkadiusz Osiak, Money.pl: czwarty kwartał będzie rekordowy

Cieszy powiększająca się armia internautów w Polsce oraz dobre wyniki finansowe zachodnich graczy. Możemy wierzyć w optymistyczne prognozy dotyczące rynku e-reklamy - mówi Arkadiusz Osiak, prezes zarządu Money.pl.

Arkadiusz Osiak, Money.pl: czwarty kwartał będzie rekordowy

Arkadiusz Osiak

Wzrost liczby internautów w Polsce był szczególnie dynamiczny właśnie w minionej połowie roku, prawdopodobnie dzięki przyśpieszeniu i obniżeniu cen Neostrady i dostępu do internetu oferowanego przez sieci kablowe. Optymizmem napawają również dobre wyniki finansowe spółek internetowych na świecie (Yahoo, Amazon, Google, eBay) i w Polsce (Merlin, Travelplanet, Wakacje, Money, Netsprint, Gemius, O2.pl). Coraz lepsze są wskaźniki rozwoju rynku e-commerce w USA (Forrester Research) i w Polsce (eCard), warto w tym wyróżnić rosnącą sprzedaż muzyki on-line. Zarówno światowe jak i polskie prognozy rynku e-reklamy są optymistyczne.

Z negatywnych wydarzeń minionego półrocza należy wspomnieć rekordowy wzrost ilość spamu i wirusów oraz zmniejszenie zaufania do internetu wywołane oszustwami na aukcjach internetowych i próbami oszust bankowych. Branży nie służy również afera wokół WP oraz zamieszanie wokół prawa telekomunikacyjnego.

Co zmieniło się w Money.pl w ciągu ostatnich 6 miesięcy? Nastąpił wzrost przychodów z reklamy o 157% w stosunku do I półrocza 2003, wzrost przychodów z pośrednictwa finansowego o 107%. Zysk netto za I półrocze wyniósł 0,35 mln zł, przy przychodach wyższych o 114%.

W najbliższym czasie możemy spodziewać się spadku przychodów z reklamy w wakacje dla wszystkich portali i handlowe żniwa serwisów turystycznych, uspokojenie rynku do września. Ostatni kwartał będzie rekordowy pod względem przychodów z reklamy dla całego rynku on-line. Prognozuję również handlowy boom w grudniu - w tym roku zostanie pobity kolejny rekord świątecznych zakupów on-line.