Drgnęło w intranetach

Poprawa sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw skłania wiele z nich do podjęcia wstrzymanych lub zarzuconych wcześniej prac nad firmowym intranetem. Oglądanie "zamrożonych" najczęsciej przed trzema laty portali korporacyjnych sprawia już bowiem wręcz przykrość.

Obecne prace, jak wynika z obserwacji konsultantów firmy doradczej Watson Wyatt prowadzone są przede wszystkim nad poprawą funkcjonalności tych stron. Na przestrzeni trzech ostatnich lat, kiedy to w zasadzie postępy w pracach nad intranetami były zamrożone, znacznie zwiększyły się oczekiwania pracowników odnośnie tych systemów komunikacji i informacji. Zwiększyła się też ilość informacji, które firmy chcą i mogą zamieszczać na takich stronach, sama zaś technologia portalowa jest obecnie o wiele bardziej efektywna i tańsza.

Oto w skrócie, dlaczego według Watson Wyatt teraz jest dobry czas na poprawę portalu korporacyjnego:

@ wyraźnie wzrosły oczekiwania pracowników, m.in. dlatego, że pracownicy bardziej oswoili się z korzystaniem z Sieci. Tymczasem wiele intranetów zestarzało się na tyle, że korzystanie z nich może wręcz sprawiać przykrość;

@ brak personalizacji utrudnia dotarcie pracownikom do informacji przeznaczonej dla nich. W kierunku zmiany tej sytuacji zmierzają właśnie najczęściej obecne działania firm, jak zaobserwowali konsultanci Watson Wyatt;

@ portale pozwalają działowi kadr na skoncentrowanie się na bardziej strategicznych inicjatywach, a mniej na rutynowej działalności administracyjnej jak tworzenie i wypełnianie kwestionariuszy dotyczących płac.

Według Watson Wyatt do zwiększenia korzyści z obecności intranetu w organizacji firmy najczęściej unowocześniają portale korporacyjne poprzez dodanie personalizacji w oparciu o stanowisko i funkcję w organizacji, inteligentne wyszukiwanie i wewnętrzne blogi.

W pierwszym przypadku zawartość strony wyświetlana jest w zależności od zidentyfikowanego użytkownika. W połączeniu z systemem informacyjnym HR i innymi bazami danych portal działa jak filtr dostarczający pracownikom dostępu tylko do tej treści i aplikacji, które są im potrzebne do pracy na określonym stanowisku, w danym dziale, jednostce organizacyjnej, itd. Inteligentne wyszukiwanie oznacza umożliwienie wyszukania potrzebnej informacji wtedy kiedy jest ona potrzebna. Rozbudowa portalu powinna wiązać się z unowocześnieniem technologii wyszukiwania, która zapewni szybkie dotarcie do poszukiwanej informacji. Nie od rzeczy jest również dostarczanie listy linków i zasobów "pokrewnych" oglądanej stronie. Blogi uzyskały popularność jako narzędzia do współdzielenia informacji osobistej, w organizacji stanowią ważne źródło komunikacji, współpracy i dzielenia się wiedzą.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200