IDC: telefonów wciąż przybywa

Przez pierwsze trzy miesiące 2004 r. światowy rynek telefonów komórkowych powiększył się w ujęciu rocznym o 29 proc., pomimo sezonowego spadku aktywności kupujących - informuje IDC. Wobec IV kw. ub.r. rynek skurczył się o 5,9 proc. W pierwszym kwartale sprzedano 152,7 mln sztuk telefonów komórkowych. IDC szacuje także, że segment urządzeń typu smartphone w ujęciu kwartalnym zmniejszył się o 5,5 proc., jednak wobec analogicznego okresu rok wcześniej, wzrósł o 85,8 proc. Co mówią prognozy IDC dla rynku komórek na najbliższe lata ?

Kolejne podsumowanie przynosi ponownie pierwszą pozycję Nokii w obydwu badanych przez IDC kategoriach urządzeń mobilnych. Jednak fiński producent wykazał także największy spadek rzędu 19,2 proc. w ujęciu kwartalnym ze względu na brak w swojej ofercie modeli ze średniej półki - wyposażonych w kolorowe ekrany oraz aparaty cyfrowe. W ujęciu rocznym wzrost Nokii wyniósł 17,2 proc. W I kw. 2004 r. jej udział spadł o 4,8 proc. do 29,3 proc. Nokia zamierza odrobić straty przy pomocy tegorocznej oferty liczącej 40 nowych aparatów. W I kw. 2004 r. przychody producenta ze sprzedaży telefonów komórkowych spadły o 15 proc. do 4,3 mld euro.

IDC: rynek telefonów komórkowych - I kw. 2004 r.Kliknij, aby powiększyćIDC: rynek telefonów komórkowych - I kw. 2004 r.Na stracie Nokii zyskały Motorola oraz Samsung. Amerykański producent dzięki dobrej sprzedaży telefonów GSM wyposażonych w cyfrowe aparaty fotograficzne zanotował rekordowy wzrost w podsumowanym okresie rzędu 51,5 proc. w ujęciu rocznym. Tym samym Motorola odwraca notowaną ostatnio spadkową tendencję. Jej udział rynkowy wzrósł o 2,7 proc. do 16,6 proc. Zarząd spółki chce wykorzystać odbicie i zawojować rynek nowymi modelami, kładąc nacisk m.in., na multimedia i dostęp szerokopasmowy. Miniony kwartał Motorola zamknęła rekordowymi wynikami, zwiększając trzykrotnie zysk przy przychodach wyższych od prognozowanych przez rynek. Przychody działu PCS produkującego m.in. telefony komórkowe sięgnęły 4,1 mld USD - o 67 proc. więcej w ujęciu rocznym.

Znakomita sprzedaż telefonów dała Samsungowi wzrost sprzedaży o 88 proc. wobec I kw. 2003 r. i przybliża go do Motoroli. Koreański producent powiększył swój rynkowy udział do 13,1 proc. Sprzedaż sprzętu telekomunikacyjnego w tym telefonów z funkcją aparatu lub kamery cyfrowej przyniosła koncernowi 4,13 mld USD. Ilość wyprodukowanych przez Samsunga telefonów komórkowych wzrosła o 52 proc. do 20,1 mln sztuk, z czego 17,5 mln przeznaczono na eksport, zaś 2,6 mln na rynek krajowy.

Niemniej pokaźny, 60 -proc. wzrost odnotował Siemens. Jednak w ujęciu kwartalnym zmniejszył swoją sprzedaż o 8,4 proc. i w rezultacie jego udział rynkowy spadł do 8,4 proc. Dział koncernu dostarczający telefony komórkowe - Mobile Phones zwiększył przychody o 26 proc. do 1,24 mld euro, zaś jego zysk sięgnął 13 mln euro (2 mln euro rok wcześniej).

IDC: rynek terminali smartphone - I kw. 2004 r.Kliknij, aby powiększyćIDC: rynek terminali smartphone - I kw. 2004 r.Od pewnego czasu interesującą walkę o piątą pozycję pośród największych producentów prowadzą Sony Ericsson oraz LG Electronics. W I kw. 2004 górą było szwedzko-japońskie joint venture. Producent zanotował 63 proc. wzrost w ujęciu rocznym i zaledwie o 250 tys. sztuk pokonał konkurenta z Korei Płd. Miniony kwartał był dla SE najlepszym w trzyletniej historii. LG jednak nie zamierza składać broni i jego ekspansja na rynku GSM stanowi realne zagrożenie dla aktualnego numer 5. Szczegóły dotyczące sprzedaży poszczególnych producentów ilustruje tabela po lewej. Sytuację na rynku urządzeń typu smartphone przedstawia tabela po prawej.

IDC przewiduje, że do końca roku liczba abonentów telefonii bezprzewodowej wzrośniej do 1,5 mld osób. Na rynek powinno trafić 595 mln aparatów. Za cztery lata liczba ta skoczy do poziomu 800 mln sztuk. Tak wysoka sprzedaż będzie napędzana kolejnym cyklem wymiany modeli starszych na bardziej zaawansowane technologicznie. Prym przez najbliższe lata wieść będą telefony w standardzie 2.5G, podczas gdy aparaty zgodne z 3G przekroczą poziom 100 mln sprzedanych sztuk w 2007 r. Jednak zdaniem analityków, jest wciąż za mało powodów, aby konsumenci decydowali się na aparaty pracujace w systemie trzeciej generacji. W segmencie smartphonów IDC prognozuje, że sprzedaż przekroczy 20 mln urządzeń w 2004 r. Dominująca platformą przez najbliższy czas będzie Symbian, uważa IDC. Przed środowiskami mobilnymi dostarczanymi przez Microsoft oraz PalmSource długa droga do powszechnego użytku - konkluduje firma badawcza.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.