Dwa oblicza rynku Wi-Fi

Obroty na rynku Wi-Fi osiągnęły w zeszłym roku poziom 2,5 mld dolarów. Jednak rynek ten ma dwa oblicza: produkty dla przedsiębiorstw i produkty SOHO. Jak podaje Infonetics Research, produkty WI-FI z górnej półki instalowane w przedsiębiorstwach (głównie bezprzewodowe przełączniki i bramy) mają tylko 3% udziału na tym rynku.

Na obu rynkach (produkty dla przedsiębiorstw i produkty SOHO) wiodącą rolę odgrywa Cisco, w pierwszym przypadku występując pod swoją własną nazwą, a w drugim jako Linksys.

Największy udział na całym rynku WI-FI mają punkty dostępu (66%). Przyglądając się produktom SOHO można zauważyć, że coraz częściej są oparte na standardzie 802.11g i zawierają takie rozwiązania jak szerokopasmowe modemy, przełączniki Ethernet czy bramy.

Produkty Wi-Fi dla przedsiębiorstw są przeciętnie cztery razy droższe niż produkty SOHO, ponieważ wspierają bardziej zawansowane funkcje (Power-over-Ethernet i silniejsze nadajniki/odbiorniki) oraz są umieszczane w solidniejszych obudowach, tak aby można je było instalować np. pod sufitem.

Największymi obrotami na rynku Wi-Fi (19%) może się pochwalić Linksys (oddział Cisco). Drugie miejsce zajmuje Netgear (16%), trzecie D-Link (15%) i czwarte Cisco. Pierwsze trzy firmy produkują głównie sprzęt SOHO i osiągnęły w ostatnim kwartale obroty 100 mln USD.

Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę obroty na samym rynku punktów dostępu, Cisco zajmuje pierwsze miejsce (17%). Natomiast rynek drogich punktów dostępu przeznaczonych dla przedsiębiorstw został już totalnie zdominowany przez Cisco (37% rynku).

Kończąc można powiedzieć, że Cisco jest liderem na rynku produktów WI-FI z najwyższej półki, a na rynku produktów klasy SOHO zajmuje pierwsze i czwarte miejsce. Tak, to nie pomyłka – pierwsze jako Linksys i czwarte jako właściwe Cisco.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.