TPSA blokuje dostęp?

Od poniedziałku klienci Telekomunikacji Polskiej mieli problemy z dostępem do serwisów, które korzystają z łączy Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego. Trudności dotyczyły m.in. Allegro.pl. O2.pl, Tlen.pl oraz Kurnik.pl. Poznańskie Centrum informuje, że TP S.A. bez ostrzeżenia ograniczyła przepustowość łączy. Operator zaprzecza. Cierpią na tym właściciele serwisów tracący ruch i przede wszystkim użytkownicy, którzy zresztą poinformowali nas o całej sprawie.

TPSA blokuje dostęp?
„UWAGA użytkownicy usług dostępowych Neostrada, SDI, 0202122: w ostatnim czasie TPSA dokonała degradacji ruchu na styku z operatorem, z którego łączy korzysta m.in. Kurnik.pl; efektem tej degradacji mogą być problemy z połączeniami, nieuruchamianie się gier, lagi itp. Problemy dotyczą też innych serwisów (np. O2.pl, Tlen.pl, Sciaga.pl itp.). Nie jestem w stanie nic na to poradzić - skargi i reklamacje proszę kierować do TPSA” – taka informacja pojawiła się niedawno na stronie popularnego serwisu poświęconego grom Kurnik.pl. Jak dowiedzieliśmy się w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym, kłopoty z przepustowością łączy pojawiły się na początku tego tygodnia, a są one efektem nieudanych negocjacji prowadzonych między Centrum a Telekomunikacją Polską.

Sprawa dotyczy opłat za łącza. Poznańskie Centrum posiada obecnie międzyoperatorkie łącza z TPSA o przepustowości 155 Mb/s. ”Wielokrotne rozmowy z TP S.A. na temat uregulowania statutu tego łącza nie przyniosły efektów - poinformowało nas w oficjalnym komunikacje Poznańskie Centrum - Dotychczas łącze to nie było obciążane kwotami przez żadną ze stron. W wyniku naszego spotkania w zeszłym tygodniu z przedstawicielami TP S.A. otrzymaliśmy ofertę, gdzie za 1 Mb/s dostępu do sieci TPNET opłata wynosi około 2000 zł netto. Oferta została przez nas odrzucona. W związku z powyższym TP S.A. w sposób niezapowiedziany dokonała technicznej degradacji ruchu na naszym styku.”

”Jesteśmy ofiarami tego konfliktu” - mówi Artur Brzęczkowski z Allegro.pl - Od kilku dni mam problemy wieczorem z dostaniem się na własny serwis .” Jak poinformował nas Marek Futrega, prowadzący Kurnik.pl w środę liczba użytkowników serwisu spadła o ok. 20%. ”Możliwość komunikacji z serwisami była strasznie kiepska. Strony ładowały się bardzo długo, a korzystanie z gier zostało utrudnione przez opóźnienia w komunikacji” - dodał Marek Futrega.

To nie my

Telekomunikacja Polska zaprzecza jakoby przeprowadziła „cięcia” przepustowości sieci. ”Nie blokujemy łączy, ale próbujemy uregulować sprawę opłat za nie” - skomentowała Maria Piechocka, rzecznik prasowy poznańskiego oddziału TP S.A. - Chcemy, aby rozliczenia między nami a Poznańskim Centrum odbywały się na zasadach opłat za komercyjny dostęp do Sieci”

Z kolei administratorzy Poznańskiego Centrum poinformowali nas, że TP S.A. musiała ograniczyć ich łącza, ponieważ ruch został znacznie zmniejszony, a użytkownicy mają do tej pory problemy ze skorzystania z serwisów obsługiwanych przez Centrum. ”Nie wiemy, czy przycięte zostało pasmo, czy blokowane są pakiety” - dodaje pracownik techniczny PCSS. Podkreśla również, że operator dokonał zmian w przepustowości bez poinformowania o tym Centrum.

Telekomunikacja Polska zamierza od sieci akademickich pobierać takie same opłaty jak od firm komercyjnych. Sieci nie chcą zgodzić się na te warunki. O niebotycznych cenach proponowanych przez TP S.A. za każdy dodatkowy Mb łącza wspominał już ponad miesiąc temu Maciej Kozłowski, szef NASK, ubolewając nad polityką operatora. Ten sam cennik otrzymało Poznańskie Centrum. Gdy negocjacje cenowe zakończyły się fiaskiem, operator zdobył się na bardziej bezwzględny krok i zdegradował ruch PCSS.

Co dalej?

Kilka faktów w całej sprawie nas zasmuca - skomentował Michał Brański z o2.pl - Brak uprzedzenia przez TP S.A. o podjętych działaniach (obniżenie jakości łączy), wprowadzanie w błąd internautów (abonentów TP S.A.) pytających na infolinii o przyczyny problemów, brak odpowiedzi na wysłane przez nas na 4 miesiące wcześniej zapytanie o warunki dzierżawy łącz.”

Artur Brzęczkowski dodaje, że na obecnej sytuacji wszyscy tracą. TP S.A. powinno zależeć na tym, żeby każdy miał swobodny dostęp do serwisów internetowych, przecież to właśnie dzięki nim przybywa użytkowników Sieci, a TP S.A ma z tego tytułu przychody.”

Nie wiadomo, jaki finał będzie miała ta sprawa. Jak poinformowało nas przed godziną Poznańskie Centrum, problemy z przepustowością łącz wciąż trwają.

Szczegóły sporu:

http://www.internetstandard.pl/news/63201.html