Najpopularniejsze narzędzia internetowe w 2003 roku
- Anna Meller,
- 08.01.2004, godz. 12:49
W minionym roku największą popularnością cieszyły się trzy wyszukiwarki: Google, Onetu oraz Wirtualnej Polski. Znacząco wzrosła liczba polskich internautów korzystających z systemu operacyjnego Windows XP. Do przeglądania stron WWW użytkownicy najczęściej używali Internet Explorera – wynika z podsumowania przygotowanego przez firmę Gemius.
Udział Google w zestawieniach wzrósł o 10%, tym samym wyszukiwarka posiada ponad 40-procentowy udział w polskim rynku. Na drugim miejscu w rankingu pojawił się mechanizm wyszukiwawczy portalu Onet.pl. Jak wskazują statystyki Gemiusa, jej wykorzystanie spadło o 5% w porównaniu z 2002 rokiem. Tym samym obecnie wyszukiwarka posiada 27% rynku. Ustabilizowała się za to pozycja wyszukiwarki Wirtualnej Polski. Jej sytuacja jest niezmienna od 2002 roku, a popularność rynkowa obejmuje ok. 23%.
Swoje istnienie na rynku mocno podkreślała w minionym roku wyszukiwarka Gooru. Co ciekawe, uruchomiła ona nowe funkcjonalności, które niedostępne są jeszcze u konkurencji. Chodzi przede wszystkim o przeszukiwanie drobnych ogłoszeń, korzystanie z pierwszego polskiego toolbara. Jak wskazuje Gemius, udział tej wyszukiwarki w rankingu to zaledwie 0,2%, jednakże w obecnym roku popularność Gooru może mocno wzrosnąć.
Systemy i przeglądarki
W zestawieniach wykorzystywanych systemów operacyjnych nastąpiła duża zmiana. Dotychczasowy lider – Windows 98 musiał od 1 stycznia br. ustąpić miejsca Windows XP. ”Przyczyną rosnącej popularności jest polityka Microsoftu wyraźnie promująca XP - dodają analitycy z firmy Gemius.
Skoro systemy giganta z Redmond uplasowały się w czołówce, nie dziwi fakt, że najpopularniejszą przeglądarką w minionym roku był Internet Explorer. W ostatnich dniach roku korzystało z niej 95% użytkowników polskiego Internetu. Dopiero na trzecim miejscu znalazła się Opera.Dodajmy, że wyniki analizy pochodzą z badania gemiusTraffic. W chwili obecnej analizowanych jest 5 tys. witryn, które tygodniowo odwiedzane są przez 6 mln internautów, identyfikowanych na podstawie tzw. cookie.
Więcej informacji:
http://www.ranking.pl