Dziesiątka najbardziej znaczących stron WWW

Największą rzeszę użytkowników przyciągają w Sieci miejsca, które umożliwiają komunikację, poznawanie nowych osób, wyszukiwanie informacji oraz pobieranie muzyki w formacie MP3. Internet najczęściej traktowany jest jako medium, dzięki któremu rozkwita życie towarzyskie – taki trend zaobserwowali analitycy z Nielsen//NetRatings.

Badania trendów prowadzone były przez 5 lat – podał serwis BBC Online. Okazało się, że użytkownicy wykorzystują przede wszystkim interaktywny aspekt Sieci. Poznawanie nowych przyjaciół, wymiana informacji między nimi, możliwość napisania czegoś o sobie w blogu i otrzymania do tej wiadomości komentarza to najczęstsze działania online podejmowane przez internautów.

Znacznie rzadziej użytkownicy korzystają z opcji oglądania filmów czy słuchania radia w Internecie – podaje Nielsen//NetRatings.

Analitycy pokusili się również o stworzenie listy stron, które miały największy wpływ na zachowania internautów. Na najwyższej pozycji w rankingu znalazło się Google.com. Internauci traktują serwis jako miejsce, dzięki któremu mogą w szybki sposób pozyskać interesujące ich informacje. Spora część użytkowników żyje w przeświadczeniu, że jeżeli czegoś nie może znaleźć przez wyszukiwarkę Google, to znaczy, że takich danych w ogóle nie ma w Internecie. Co więcej, w języku angielskim słowo „google” zaczęło funkcjonować jako czasownik. „Zgooglować” kogoś znaczy znaleźć o nim informacje.

Na drugim miejscu w rankingu uplasował się serwis aukcyjny eBay. Internauci z łatwością pozbywają się i zakupują rzeczy przez Sieć. Aukcje online bardzo często postrzegane są jako świetne okazje do zrobienia tańszych zakupów albo możliwość odszukania czegoś unikatowego. Tym samym okazuje się, że minął już strach i nieufność do prowadzenia transakcji online. Potwierdza to również obecność sklepu Amazon.com na 6 miejscu top listy.

Dwa kolejne miejsca w rankingu zajęły strony poświęcone programom do komunikacji: Microsoft Outlook oraz AOL Instant Messenger. Jak podkreślają analitycy z Nielsen//NetRatings, przez kolejne lata internauci najbardziej wykorzystywać będą komunikacyjny charakter Internetu. Nie bez przyczyny zatem wzrosła popularność takich serwisów jak Friends United czy Blogger.com. Użytkownicy nie boją się zaistnieć w Sieci, podać swoje dane osobowe czy przedstawić sprawy prywatne z własnego życia.

Jak wskazują przedstawiciele Nielsen//NetRatings, największą popularnością użytkowników cieszą się te miejsca w Internecie, które stanowią w naszej rzeczywistości odpowiedniki pasaży sklepowych czy centrów handlowych – można tam zrobić zakupy, spotkać znajomych, porozmawiać. W przyszłości, kiedy upowszechnią się łącza szerokopasmowe internauci będą częściej korzystali z telewizyjnych i radiowych przekazów w Internecie. Zwiększy się również liczba wymienianych plików – nie tylko muzycznych, ale także i filmowych.

NAJBARDZIEJ ZNACZĄCE STRONY WWW:

1. Google

2. eBay

3. Microsoft Outlook (serwis internetowy poświęcony programowi)

4. AOL Instant Messenger

5. Napster

6. Amazon

7. Friends Reunited

8. Easyjet

9. Kelkoo

10. Blogger

Źródło: Nielsen//NetRatings 2003