Krótsze wiadomości, więcej dźwięku i obrazu

W taki sposób można podsumować prognozowane zmiany w formacie informacji publikowanych online, przedstawione na konferencji przygotowanej przez Online News Association. Największy wpływ na kształt prezentowanych wiadomości będzie miało upowszechnienie się łączy szerokopasmowych, dzięki którym użytkownicy będą mogli bez problemu pobierać pliki multimedialne – wskazuje szef New York Times Digital.

Zdaniem panelistów istnieje coraz większe zapotrzebowanie na obraz i dźwięk w prezentowanych wiadomościach. Dean Wright, viceprezes i redaktor naczelny MSNBC.com zaznaczył, że podczas trwania wojny w Iraku internauci skrzętnie poszukiwali wszelkich plików wideo z reportażami wojennymi. W opinii Wrighta świadczy to o zwiększeniu zainteresowania wiadomościami wzbogaconymi o multimedia.

”Jeżeli serwis ma charakter rozrywkowy lub ogólno-informacyjny, to pliki audio i video versus „plain text” będą zależały od preferencji odbiorców - skomentował Michał Bonarowski, szef redakcji internetowej "Polityki" - Jeżeli zaś serwis ma charakter specjalistyczny, to jego tematyka będzie warunkować to, czy elementy multimedialne są potrzebne, czy nie. W najbliższej perspektywie trudno prognozować, że stanie się tak w większości serwisów. Zdaniem Michała Bonarowskiego, wiele zależy od cen stron publikujących informacje oraz jakości ich zawartości. ”Trzeba też pamiętać, że "on-line" może oznaczać zarówno serwis internetowy, ale także odbierany w ruchu, np. za pomocą PDA z GPRS czy telefonu komórkowego - dodał szef internetowej redakcji "Polityki" - W takiej sytuacji nawet najbardziej rozbudowana treść multimedialna traci na znaczeniu, bo interfejs psuje przekaz.”

Multimedia się jeszcze nie opłacają?

Zdaniem Dariusza Majgiera, założyciela i szefa jednego z najstarszych serwisów informacyjnych Reporter.pl pomysł z plikami multimedialnymi dołączanymi do wiadomości online nie będzie szczególnie istotny w Polsce. ”W pełni multimedialny przekaz może mieć znaczenie tylko w przypadku bardzo ważnych newsów - zaznaczył Dariusz Majgier - Znacznie szybciej i łatwiej jest ogarnąć wzrokiem tekst pisany niż czekać kilkadziesiąt sekund, aby usłyszeć pełną wypowiedź. Podobnie łatwiej jest zobaczyć kilka zdjęć niż pobierać film, który i tak jest zwykle słabej jakości. Inna sprawa to koszty takiego przedsięwzięcia - multimedialne informacje jeszcze długo nie będą w Polsce opłacalne."

”Pliki audio i wideo stają się bardzo ważnym elementem uzupełniającym treść publikowanych wiadomości - oponuje Krzysztof Arkuszewski, szef redakcji PC World Online - Tego typu dodatki są po prostu atrakcyjne dla odbiorców: pozwalają zaprezentować temat w audiowizualnej otoczce i to nie bez korzyści dla jego zrozumienia. Informacja, do której "coś" jest podczepione, wywołuje więcej emocji - pozwala sięgnąć głębiej, wgryźć się w temat. Niewykluczone, że w niedługim czasie fragmenty filmowe, czy interaktywne animacje wyprą klasyczne wykresy, infografiki i wszelkie statyczne grafiki będące ilustracją do wiadomości. Krzysztof Arkuszewski wskazuje na fakt, że we wielu portalach pojawiły się już sekcje prezentujące informacje niemal wyłącznie w postaci materiałów audio-wideo, podczas oglądania których czytelnik staje się przez chwilę ... telewidzem.

Personalizacja serwisów i smakowite wiadomości

Zdaniem amerykańskich postaci świata mediów w przyszłości informacje online będą coraz krótsze i podzielone na fragmenty. W ten sposób użytkownik będzie mógł bezpośrednio dotrzeć do treści, które interesują go najbardziej. Polscy wydawcy są zdania, że informacje wcale nie muszą być krótsze, żeby internauta mógł w łatwy i wygodny sposób się z nimi zapoznać. ”Serwisy przyszłości (całkiem nieodległej) będą lepiej segmentować i profilować wiadomości, co ułatwi użytkownikowi nawigację, ale wcale nie znaczy to, że informacje będą krótsze - skomentował Michał Bonarowski - W serwisach profesjonalnych długość wiadomości nie ma takiego znaczenia, liczy się raczej ich aktualność, dokładność i wartość dla odbiorcy. Stawiałbym tu na lepsze wyszukiwarki wewnątrz serwisów oraz postuluje lepszą pracę redaktorów, którym czasem brakuje elementarnych umiejętności redakcyjnych, o elegancji i umiejętności przygotowania czytelnego przekazu nie mówiąc.”

”Wiadomość publikowana w Sieci musi być wyczerpująca, rzetelna, ale mimo wszystko krótka - dodaje Krzysztof Arkuszewski - Skracanie i segmentowanie wiadomości to popularny zabieg mający na celu przygotowanie ich dla grupy odbiorców, dla których liczy się możliwie jak najszybsze podanie informacji. Internetowa publiczność nie ma bowiem czasu ani ochoty wędrować w labiryncie tekstów w poszukiwaniu konkretnej wiadomości. Musi ona być podana jak wyszukana przekąska: smaczna, niewielka a jednocześnie sycąca. Uważam, że dobrze jest jednak serwować także większe dania.

Publikacje non stop

Zdaniem Dariusza Majgiera, optymalna długość newsa wynosi maksymalnie 1,2-1,5 tys. znaków, a przeciętnie 600-800 znaków. ”Nie sądzę, aby trzeba było skracać newsa, bo poprawnie skonstruowany jest bardzo łatwy do ogarnięcia jednym spojrzeniem” - dodał wydawca serwisu Reporter.pl - Jedyne co zmienia się cały czas to szybkość podawania informacji i ilość newsów z wybranego tematu. Internet nie ma ograniczeń prasy tradycyjnej, więc pozwala znacznie poprawić czas publikacji i liczbę publikowanych wiadomości. Już wiele serwisów udostępnia newsy niemal całą dobę, często w kilka godzin po wydarzeniu.

Co do jednego polscy wydawcy są jednak zgodni: z pewnością oglądalność wiadomości wzrośnie jeszcze bardziej, kiedy upowszechni się szerokopasmowy dostęp do Internetu. W przyszłości coraz większą rolę odgrywać będą komentarze użytkowników - staną się integralną częścią wiadomości, wnosząc do tematu nowe, ciekawe wątki.

Zobacz również:

http://www.internetstandard.pl/news/61365.html