Aktualizacja: Microsoft uśmierci pop-upy?

Pomysł Microsoftu na wprowadzenie w przeglądarce opcji blokowania reklam typu pop-up może mieć poważne konsekwencje nie tylko dla rynku reklamowego i wydawniczego, ale również dla webmasterów i firm wykorzystujących pop-upy do tworzenia ankiet na potrzeby badań zachowań internautów.

Wydarzenia
27 lutego 2017

Dowiedz się, jak planować skuteczne kampanie mediowe w internecie wykorzystując najświeższą wiedzę i nowoczesne narzędzia. Poznaj...

Zarejestruj się
28 lutego 2017

Chcesz wiedzieć, za pomocą jakich narzędzi możesz obiektywnie ocenić mocne i słabe strony Twojego serwisu pod względem SEO. Chcesz samodzielnie...

Zarejestruj się
14 marca 2017

Media społecznościowe dynamicznie się rozwijają. Szczególnie najpopularniejsze portale jak Facebook, Instagram, Snapchat. Reguły, które...

Zarejestruj się
Po ogłoszeniu przez Microsoft dołączenia do Internet Explorera funkcji blokującej pop-upy pierwsi zaniepokoili się przedstawiciele rynku reklamowego. Taka zmiana oznacza bowiem śmierć wspomnianej formy marketingowej.

”Najistotniejszą kwestią jest pytanie czy blokowanie pop-upów zostanie ustawione w IE jako domyślne - skomentował Michał Kreczmar, wydawca serwisów online IDG Poland - Jeśli tak to przy obecnej dominacji IE (według Ranking.pl ok. 95% rynku), śmierć pop-upów i pop-downów jest już właściwie przesądzona. Dogorywanie może być jednak dość długie, ponieważ nie wszyscy internauci korzystają z uaktualnień przeglądarki i nie wszyscy automatycznie je pobierają.

Jest jednak prawdopodobieństwo, że Microsoft nie zrobi przełącznika "blokuj wszystkie pop-upy", a raczej powiąże blokowanie ze strefami bezpieczeństwa (P3P) w IE. Wtedy z pewnością portal giganta z Redmond - MSN znajdzie się w tej zaufanej strefie.

Co zastąpi pop-upy?

Zdaniem Marcina Przasnyskiego, dyrektora wydawniczego tytułów komputerowych Axel Springer, automatyczne blokowanie pop-upów nie wpłynie na obroty reklamowe. „Pop-upy rzadko występują samodzielnie -zaznaczył - Najczęściej wspomagane są obecnością bannera czy skyscrapera na stronie głównej. Poza tym ciągle pojawiają się nowe formy reklamy internetowej, a klientom zależy często właśnie na nowościach.”

Rzeczywiście, zwrócenie się w stronę innych form reklamy jest właściwie nieuniknione. Co ma największą szansę zastąpić pop-upy? Mariusz Kuziak, pracownik naukowy katedry marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie, wskazuje na reklamy typu top layer oraz interstitial. ”Rynek reklamy jakoś z pewnością przeżyje eliminację po-upów - dodał - co najwyżej nastąpi "przesunięcie" budżetów na jeszcze bardziej inwazyjne i mniej podatne na blokowanie formy reklamowe”

Czy rzeczywiście śmierć pop-upów wpłynie tylko na zmiany w obrębie wykorzystania innych form reklamy? ”Ponieważ popupy/downy oraz interstitiale generują zazwyczaj lepsze CTR-y niż inne formy reklamowe działanie Microsoftu może niestety uderzyć we wciąż walczący o wysoką skuteczność rynek reklamy internetowej, a rykoszetem uderzy i w MSN - dodał Michał Kreczmar. Co więcej, konsekwencje mogą być o wiele poważniejsze również dla innych form marketingowych. Niewykluczone bowiem, że kolejnym krokiem będzie wprowadzenie opcji blokowania intersitiali i innych form intruzyjnych reklam uruchamianych w oddzielnych oknach przeglądarki.

Kogo to dotknie?

Warto dodać, że blokowanie pop-upów dotknie nie tylko rynek reklamowy. Webmasterzy mogą również napotkać na niedogodności. Mariusz Kuziak wskazuje, że serwisy internetowe, które w swoją budowę mają wpisane dodatkowe "siostrzane" okienko zawierające menu nawigacyjne mogą mieć problemy. ”Wielu użytkowników nie radzi sobie z konfiguracją przeglądarki stron internetowych, więc nie będzie w stanie z takich witryn korzystać w momencie uruchomienia blokady pop-upów.” – podkreślił Mariusz Kuziak.

Stracą sens również wszelkie badania Internetu w postaci ankiet wyskakujących w osobnych oknach. Gdy w IE pojawi się funkcja blokowania pop-upów, nie będzie mógł istnieć Prawdziwy Profil – którego dane zbierane są od użytkowników w formie ankiety.

O śmierci pop-upów donosiliśmy już wczoraj. Więcej: http://www.internetstandard.pl/news/61083.html

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.