Amerykanie z lekką ręką do wydatków na Święta

Świąteczna sprzedaż detaliczna w USA ma być lepsza niż w roku ub. - przewidują ekonomiści Retail Forward. M.in. o 27% wzrośnie w czwartym kwartale br. (w porównaniu z rokiem ub.) sprzedaż on-line, która nadal stanowi jednak nadal tylko ok. 2% sprzedaży całego amerykańskiego sektora detalicznego.

Sprzedaż w okresie świątecznym ma wzrosnąć o 4% w głównej grupie sektora detalicznego GAFO obejmującej dobra podstawowe, odzież, meble, sklepy detaliczne z wyposażeniem domów i materiałami remontowymi. Główny negatywny wpływ na prognozę może mieć niepewna sytuacja na rynku pracy oraz spadek liczby kupowanych i remontowanych domostw.

Pozasklepowa sprzedaż detaliczna - a więc sprzedaż katalogowa i sprzedaż sklepów internetowych powinna w opinii analityków wzrosnąć w okresie świątecznym szybciej niż cały sektor detaliczny. Sprzedaż on-line powinna osiągnąć 17,5 mld USD w całym czwartym kwartale, podczas gdy w ub. roku w analogicznym okresie wyniosła 13,8 mld USD. Oznacza to 27-proc. wzrost licząc rok do roku; ten przeżywający boom segment nadal jest jednak bardzo mały i stanowić będzie tylko ok. 2% sektora detalicznego.

Przewidywany tegoroczny 4-proc. wzrost wydatków dla głównej grupy detalistów w okresie świątecznym jest najwyższy od roku 2000, kiedy notowany był na tym samym poziomie. W roku ub. wyniósł bowiem 3,7%, a w 2001 - 2,9%. Nadal daleko jednak jeszcze od entuzjazmu konsumentów z lat 1996-1999, kiedy to w kolejnych latach zwyżki sprzedaży w okresie świątecznym wynosiły w omawianej podstawowej grupie sektora detalicznego kolejno 5,1%, 5,1%, 6,8% i 8,5%.

W sumie dla całego sektora GAFO tegoroczna prognoza zakłada wzrost 3,5-proc. w okresie świątecznym, w porównaniu z 3-proc. w roku ub.

Sklepy GAFO to dyskonty i zwykłe domy towarowe, sklepy z ubraniami, meblami i wyposażeniem domów plus inne jak np. sklepy z towarami sportowymi, zabawkami, księgarnie - tak, jak definiuje to system NAICS (Północnoamerykański system klasyfikacji branżowej) wprowadzony w 2001 roku przez Departament Handlu USA. W sektorze GAFO Retail Forward przewiduje ponadto spadek sprzedaży w sklepach umieszczonych w wielkich galeriach handlowych, stopniowe obniżki cen pozwolą uzyskiwać lepsze wyniki sklepom i salonom odzieżowym, największy wzrost odnotują natomiast supercentra handlowe, sklepy z meblami, wyposażeniem domów i sklepy z elektroniką użytkową powinny odczuć lekką poprawę, poprawi się sytuacja księgarni i sklepów z zabawkami, w odróżnieniu od sklepów ze sprzętem sportowym.

Patrząc w przyszłość nieco dalej, w czasy poświąteczne i cały rok 2004, Retail Forward przewiduje stabilny wzrost sprzedaży detalicznej, w miarę, jak poprawiać się będzie sytuacja na rynku pracy.