Internet eliminuje rywali

Z wrześniowego badania przeprowadzonego przez firmę Expert Monitor wynika, że Internet staje się coraz silniejszym konkurentem dla tradycyjnych mediów. Najwięcej do stracenia ma telewizja – podkreślają twórcy raportu. Zainteresowanie Internetem deklarują nie tylko użytkownicy często korzystający z Sieci, ale również ci, którzy odwiedzają strony WWW sporadycznie.

Wyniki badania wskazują, że ponad połowa badanych osób zrezygnowałaby z tradycyjnych mediów na korzyść Internetu. ” Warto zwrócić uwagę, że nawet wśród osób, które nie korzystały z Internetu w ostatnim miesiącu, jest on traktowany jako potencjalny konkurent innych mediów. Internet staje się obowiązującą modą” - podkreślają twórcy raportu.

Aby zbadać atrakcyjność poszczególnych mediów, osobom biorącym udział w badaniu zadano pytanie o preferowany środek przekazu. Ponad połowa respondentów, którzy korzystali we wrześniu z Sieci, wybrała Internet. Jedynie 15% wskazało Ranking mediówKliknij, aby powiększyćRanking mediów telewizję, a 14% radio. W grupie osób, które we wrześniu nie korzystały z Internetu, dominowała telewizja, ale nie w znaczącym stopniu. Jedynie 35% wybrało to medium, 26% osób zainteresowanych było radiem, a 14% Internetem.

Świat portali

Expert Monitor zbadał również odwiedzalność witryn internetowych. W kategorii portali horyzontalnych ankietowani najczęściej wskazywali Onet.pl. Na drugim miejscu pojawiła się WP.pl, a za nią Interia.pl. Co ciekawe w rankingu pojawiły się dwie zachodnie marki. Yahoo! wskazało 14,4% badanych, a MSN 13,2%. Z Ranking portaliKliknij, aby powiększyćRanking portali wcześniejszych badań wykonanych przez Global eMarketing wynikało, że w Polsce zainteresowanie światowymi markami jest niewielkie. Przedstawiciele Global eMarketing podkreślali, że polscy użytkownicy Sieci preferują krajowe portale. Jedynym często pojawiającym się zagranicznym serwisem był MSN – jednakże odwiedzany był przez Polaków nie ze względu na ich zainteresowanie marką, ale z tego powodu, że na wielu komputerach ustawiony jest jako startowy.

Badania Expert Monitora miały innych charakter – ankietowani wskazywali marki spośród wcześniej utworzonego przez firmę rankingu. ”Witryny były wybierane z dostępnej listy, a są to najpopularniejsze serwisy wg badań prowadzonych przez inne firmy, np. portale wybrane zostały na podstawie badań SMG.” - zaznaczyła Agata Konieczny, project manager w Expert Monitor. Nie udało nam się jednak pozyskać od firmy dokładnych danych, na jakiej podstawie przygotowane były rankingi. Co więcej, pomimo podobieństwa list wytypowanych witryn do wyników badania prowadzonego przez Global eMarketing, Expert Monitor zaprzecza jakoby korzystał z tych danych. Co jest więc podstawą badania? Nie wiadomo.

Tematyczne zasoby

Ranking witryn tematycznychKliknij, aby powiększyćRanking witryn tematycznych Z wybranych witryn tematycznych na pierwszym miejscu uplasowało się Gadu Gadu. Niekoniecznie jednak respondenci, wskazując Gadu Gadu, mogli mieć na myśli stronę internetową komunikatora. W badaniach prowadzonych przez Global eMarketing komunikator znajduje się na wysokiej pozycji, ale nie jako witryna, lecz aplikacja komputerowa. Być może w przypadku badań Expert Monitora sytuacja jest podobna.

Dużą popularnością cieszą się strony operatorów telefonii komórkowej (zapewne ze względu na możliwość przesyłania SMS-ów). Internauci wskazywali również na witryny rozrywkowe: Mp3.com.pl oraz Tenbit.pl

Media w Internecie

Ranking witryn medialnychKliknij, aby powiększyćRanking witryn medialnych Expert Monitor zbadał również witryny medialne. Z wypowiedzi ankietowanych wynika, że najwięcej osób odwiedziło stronę Rzeczpospolitej. Na kolejnych miejscach uplasowało się radio RMF FM, Polityka.pl oraz Radio Zet. Z prasy komputerowej pojawiły się w rankingu trzy tytuły: PC World, Chip oraz PC Kurier. Umieszczenie tego ostatniego pisma we wrześniowym badaniu jest co najmniej zaskakujące z tego względu, że magazyn zawiesił swoją działalność w czerwcu… Ten fakt rzuca cień na rzetelność przygotowanych przez Expert Monitora rankingów.

Badania Expert Monitora przeprowadzone zostały w dniach 19-21 września br. w formie telefonicznej CATI na ogólnopolskiej próbie użytkowników Internetu w wieku od 15 lat.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.