Dobry czas dla wyszukiwarek

Rynek firm udostępniających mechanizmy wyszukiwawcze budzi się do życia. Rynkowi gracze, jak np. Verity, Endeca Technologies, Inxight Software czy Kanisa, przygotowali się do rozpoczęcia nowych przedsięwzięć.

Verity w następnym tygodniu przedstawi wyszukiwarkę Ultraseek 5.1, której mechanizm zakupiony został od Inktomi w zeszłym roku. Nowa wersja będzie wyposażona w ulepszone sposoby analizy danych oraz sprawniejszą obsługę. W tym tygodniu miała już miejsce premiera ThingFinder 3.5, narzędzia firmy Inxight umożliwiającego przeszukiwanie ogromnych połaci tekstu. Endeca z kolei planuje dodać funkcję kategoryzacji do swojego rozwiązania gwarantującego „interaktywną” nawigację, polegającą na tym, że użytkownik otrzymuje kilka opcji wyszukania danej informacji, a następnie wybiera tylko te, które wydają się być najtrafniejsze. W ten sposób korzystający z wyszukiwarki ma możliwość zawężenia zakresu wyszukiwania, a konsekwencji otrzymania bardziej precyzyjnych rezultatów.

Jak wynika z raportu Yankee Group, pomimo mocnej konsolidacji oraz ogólnego zmniejszenia sprzedaży, w tej chwili zauważalny jest wzrost rynku mechanizmów wyszukiwawczych. Wyszukiwarki będą dobrym towarem, zwłaszcza w połączeniu ze sprzedażą innych aplikacji. "Wyszukiwanie danych jest zazwyczaj zintegrowane z jakimś innym narzędziem typu portal czy system zarządzania danymi" – powiedział Rob Lancaster, analityk z Yankee Group. Tym samym funkcje typowe dla wyszukiwarek, takie jak indeksowanie lub kategoryzowanie mogą być zastosowane w różnych rozwiązaniach biznesowych.

Rynek wyszukiwarek przeobraził się znacznie w minionych latach. Za sprawą licznych konsolidacji na czoło wysunęło się kilka nowych firm. Poza zakupem Inktomi przez Verity (a później przez Yahoo) w zeszłym roku obserwowaliśmy też przejęcie przez Fast Search & Transfer ASA mechanizmu Altavisty oraz przez firmę Kanisa rozwiązań Ask Jeeves Inc.