Na tle ogólnego marazmu...

...sektora sprzedaży detalicznej w USA najjaśniejszym punktem okazuje się być sprzedaż internetowa. W 2002 roku e-sprzedaż B2C wzrosła o 48% i stanowi już 4,5% ogółu sprzedaży detalicznej w USA, a w roku bieżącym jej wartość zbliży się do pułapu 100 mld USD. Coraz bliżej fundamentalnej zyskowności sektora, który osiągnął w 2002 roku break even point a 70% e-sklepów miało pozytywny wynik operacyjny.

Organizacja detalicznych sprzedawców internetowych Shop.org, wchodząca w skład Federacji Sprzedawców Detalicznych (National Retailers Federation) przedstawiła doroczny raport na temat wyników i kondycji sektora e-commerce B2C. Raport odnotowuje 48-proc. wzrost wielkości sprzedaży on-line w 2002 roku, która sięgnęła 76 mld USD. Dokonał się on głównie dzięki ekspansji sprzedawców wielokanałowych, dla których Internet to dodatkowy, atrakcyjny kanał sprzedaży: uruchomienia e-sklepu dokonały kolejne znane i darzone zaufaniem marki. Wzrost niewątpliwie jest także zasługą licznego grona przyciągniętych tym faktem nowicjuszy e-commerce'owych: około 40% wszystkich kupujących internautów w roku ub. czyniło to po raz pierwszy. Elaine Rubin, szefowa Shop.org skomentowała wyniki następująco: "Sprzedawcom katalogowym uzyskanie 4,7% udziału w ogólnej sprzedaży detalicznej zajęło 100 lat. Sprzedawcy internetowi uzyskali podobny wynik w ciągu zaledwie 6 lat".

Według prognoz na nadchodzący rok, sektor e-commerce B2C powinien odnotować już znacznie mniejszy, bo 26-proc. wzrost sprzedaży. Niemal wszystkie z 15 kategorii asortymentowych w handlu on-line powinny jednak uzyskać wzrost. 7 z 15 kategorii produktowych powinno odnotować wzrost ponad 40-proc. W przełożeniu na konkretne liczby oznacza to, że w roku bieżącym sprzedaż detaliczna on-line w USA osiągnie 96 mld USD.

Ponadto według raportu Shop.org amerykańskie witryny e-commerce zbliżają się coraz bliżej progu zyskowności. W ub. roku 70% badanych witryn miało pozytywny wynik operacyjny, podczas gdy jeszcze rok wcześniej mogła się tym szczycić nieco ponad połowa badanych (56%). Wspólnie ujmowani detaliści internetowi osiągnęli ponadto w ub. roku próg rentowności, podczas gdy w 2001 roku strata sięgała 6%.

Rośnie liczba kategorii produktów, dla których Internet staje się ważnym kanałem sprzedaży. W roku ub. ok. 32% sprzętu komputerowego i oprogramowania było w USA sprzedane za pośrednictwem Internetu. Inne kategorie posiadające dwucyfrowe udziały sprzedaży internetowej w ogólnej sumie sprzedaży za 2002 rok to "sprzedaż biletów na koncerty i wydarzenia" (17%), oraz "książki" (12%). W roku bieżącym liczba kategorii, w których udział sprzedaży internetowej przekroczy 5% wzrośnie do 9, z 7 w roku 2002. Ogółem poprzez Internet przejdzie 4,5% całego wolumenu sprzedaży detalicznej w USA (w roku 2002 było to według raportu 3,6%).

E-sklepy dysponują coraz mniejszymi budżetami marketingowymi, jednak muszą przy ich pomocy realizować coraz trudniejsze cele. Zamiast zawierać kosztowne porozumienia portalowe (wejście na pasaż handlowy portalu), zawierają więc umowy oparte na efektywności, typu afiliowany marketing czy marketing w wyszukiwarkach. Koszt marketingu w przeliczeniu na jedno zamówienie spadł dzięki temu z 12 USD w 2001 roku do 8 USD w roku ub. Największe oszczędności poczynili przy tym sprzedawcy posiadający także fizyczne sklepy (obecnie - 5 USD na zamówienie), internetowo-katalogowi (spadek do 7 USD). "Czysto" internetowe sklepy marketing kosztuje obecnie 10 USD per zamówienie.

Detaliści w większości (63%) ulepszali w roku ub. systemy gospodarki magazynowej, aby poprawić zarządzanie łańcuchem dostaw. 40% wszystkich detalistów oferuje dostępność sprzedawanych produktów poprzez strony WWW, 78% daje możliwość zwrotu towarów zamówionych drogą on-line.

Niemal wszyscy sprzedawcy wielokanałowi monitorują zachowanie swoich klientów wobec ich marki. Okazuje się, że 46% ich internetowych klientów zamawia także off-line. Z kolei 17% klientów off-line zamawia także on-line. Ponadto oferta przedstawiona w Sieci inspiruje ok. 15% wartości zakupów off-line.

"The State of Retailing Online 6.0" przygotowała na zamówienie Shop.org firma badawcza Forrester Research, opierając się na informacjach od przedstawicieli 130 witryn e-commerce B2C.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.