Trzej przeciw spamowi

AOL, Microsoft i Yahoo! ogłosiły zawiązanie sojuszu w walce ze spamem.

Firmy, które reprezentują zarazem pierwszą trójkę dostawców usługi poczty elektronicznej chcą współpracować nad ograniczeniem liczby spamu w skrzynkach użytkowników ich usług. Zamierzają przede wszystkim zidentyfikować megaspamerów wykorzystujących konta ich własnych systemów poczty elektronicznej. Projekt zakłada identyfikację cech charakteryzujących podejrzane wiadomości (a więc te elementy nagłówka jak nadawca, adresy odbiorców, priorytet wiadomoœci, specyficzne tematy, adresaci ), ściślejszą współpracę z przedstawicielami prawa i porządku.

Inicjatywa nie jest zamknięta: zaproszone mają do niej zostać organizacje konsumenckie walczące ze spamem oraz inni usługodawcy e-poczty. Firmy liczą na to, że uniemożliwią lub utrudnią spamerom korzystanie z tematów wiadomości ukrywających ich identyfikację i uniemożliwią przesyłanie spamu przez serwery open relay czy open proxy. Znaczna część spamu pochodzi z darmowych kont właśnie członków trójprzymierza: zmierzają oni zatem m.in. utrudnić rejestrowanie dużej liczby kont. Stworzone zostaną także lepsze procedury alarmowania przez użytkowników o spamerach - ma to pozwolić na ujawnianie trefnych nadawców oraz spamerskich firm. Firmy chcą także współpracować z firmami marketingu elektronicznego, aby wyjaśniać konsumentom, na czym polega różnica pomiędzy spamem a przesyłanym za zezwoleniem adresata informacją handlową.

Według obecnych szacunków Message Labs około 30% całej przesyłanej poczty to spam; w lipcu ten odsetek może sięgnąć 50%.