5 zasad, o których warto pamiętać projektując skuteczny landing page

W przypadku kampanii ukierunkowanej na generowanie leadów w Internecie ostatnim etapem jest landing page, gdzie użytkownicy zostawiają swoje dane wykonując określoną akcję (np. pobierając whitepaper, zapisując się na subskrybcję newslettera itp.). Dobrze wykonany landing page jest kluczowy do sukcesu całej kampanii leadowej . Poniżej przedstawiam 5 zasad, które wg mnie mają decydujące znaczenie dla jego wysokiej konwersji.

1. Dopasuj wygląd strony do celu i grupy docelowej

Layout nie musi być ładny – strona ma konwertować, a nie rywalizować w konkursie graficznym. Często wyszukane formy graficzne tylko rozpraszają użytkowników. Wygląd strony powinien być dostosowany do grupy docelowej, ale przede wszystkim musi być przejrzysty i w jasny sposób komunikujący, o co w niej chodzi. Jeżeli używamy kilkuetapowego formularza rejestracyjnego to każda podstrona powinna mieć podobny layout i ten sam przycisk, który przekierowuje użytkownika do dalszego kroku.

Miejsce do zostawiania danych powinno być dobrze widoczne. Optymalnie, jeżeli strona mieści się na jednym ekranie, jeżeli nie jest to możliwe, nie wahaj się umieszczać powtórzenia tego samego formularza do rejestracji w dwóch różnych miejscach strony.

Zobacz również:

Landig page nie powinien zawierać żadnych linków do zewnętrznych stron internetowych, które mogłyby odciągnąć użytkownika

2. Zapewnij poczucie bezpieczeństwa

W tym elemencie chodzi o zagwarantowanie, że dane, które zostawia użytkownik będą bezpieczne, nikomu nie udostępniane i wykorzystywane tylko do celu, który jest opisany na stronie. Aby to udowodnić trzeba w widocznym miejscu pokazywać odniesienia do polityki prywatności czy regulaminu. Warto też używać stosownych infografik (np. przekreślony symbol spamu, certyfikaty bezpieczeństwa czy przynależności do organizacji powiązanych z ochroną danych osobowych).

3. Zbuduj zaufanie i autorytet

Aby komuś zaufać, musimy poczuć, że jest on wiarygodny merytorycznie. Dlatego warto zamieszczać takie elementy, które sprawią, że zarówno strona jak i firma, która za nią stoi, będzie budziła wrażenie autorytetu w danej dziedzinie. Można to osiągnąć np. poprzez dodanie znanych marek jako klientów, współpracujących i rozpoznawalnych w branży stowarzyszeń, otrzymanych nagród i certyfikatów, testymoniali klientów itp.

4. Zbuduj wrażenie popularności

Nic tak dobrze nie działa jak siła rekomendacji czy przekonanie, że inne osoby już skorzystały z jakiegoś produktu czy usługi i są z nich zadowolone. Pokaż na stronie, że inne już się zarejestrowali i korzystają z naszego rozwiązania. Jak to zrobić na małej przestrzeni landing page? Napisz np., ile osób się już zarejestrowało, ile było pobranych próbek lub ilu klientów już obsłużyłeś.

5. Upraszczaj formularz rejestracji

To chyba najczęstszy etap ucieczki potencjalnego leada. Żle zaprojektowany formularz może zniweczyć środki i pracę wszystkich osób włożone w kampanię leadową. Zasada jest dosyć prosta – im więcej danych chcemy pozyskać od użytkownika, tym mniejszą liczbę pozyskanych leadów możemy się spodziewać. Po stworzeniu formularza warto jeszcze raz zastanowić się, czy na pewno potrzebujemy wszystkie dane, które w nim zawarliśmy. Jeżeli tak jest i formularz jest bardzo obszerny można rozważyć dwa wyjścia. Pierwsze to podzielenie formularza na 2-3 kroki, dzięki czemu użytkownik nie będzie przytłoczony ilości danych. Drugie rozwiązanie to zebranie kilku kluczowych danych np. e-mail czy nr telefonu i uzupełnianie pozostałych danych w dalszych krokach – np. poprzez ankiety WWW czy wywiady telefoniczne.

Stworzenie skutecznego landing page nie jest proste, często jest to wynik testowania różnych koncepcji na żywo i wybierania wersji, która najlepiej konwertuje. Macie jakieś swoje zasady tworzenia landing page, które Wam się sprawdzają? Zachęcam do dyskusji - poniżej w komentarzach lub bezpośrednio: sebastian_watras@idg.com.pl.