Kto rządzi Internetem?

Według nowego badania, Nielsen NetRatings, Microsoft i AOL TW to czołowe pod względem wykorzystania marki internetowe. Ranking zdominowały firmy amerykańskie oraz... serwis amerykańskiego rządu.

Nielsen NetRatings przedstawiła pierwszy ranking powstały w ramach swojego projektu Digital Media Universe, którego celem jest najpełniejszy pomiar wykorzystania Sieci i mediów cyfrowych. Badanie DMU bierze pod uwagę i uwzględnia ruch internetowy mierzony danymi z witryn, aplikacji internetowych i przeglądarek, w tym komunikatorów, odtwarzaczy multimedialnych, oprogramowania providerów internetowych, systemów z treścią dostępną bezprzewodowo, telefonów z dostępem do Internetu, gier on-line, "asystentów" aukcyjnych i e-commerce'owych.

W pierwszej "korporacyjnej" (obejmującej wszystkie serwisy i witryny należące do danego podmiotu) dziesiątce za październik znalazły się kolejno Microsoft i AOL TW - po 96 mln unikalnych użytkowników, Yahoo! - 79,8 mln użytkowników, serwis amerykańskiego rządu - 38,3 mln, wyszukiwarka Google - 37,7 mln, TerraLycos - 37 mln, About-Primedia 34,5 mln, RealNetworks - 34,4 mln, Amazon - 34 mln i eBay - 32,5 mln. Kto zatem rządzi w Sieci? Ani chybi - Amerykanie...

W rankingu marek, a więc bardziej zorientowanym na odczucia końcowego użytkownika i konsumenta kolejność była nieco inna, choć aktorzy ci sami. Pierwsze miejsce zajął Yahoo! (wynik jak w rankingu powyżej) przed Microsoftem 75,7 mln unikalnych użytkowników i portalem dostępowym Microsoftu - MSN (75,5 mln), oraz kolejno dział internetowy AOL TW - AOL (73,3 mln), Google, wchodzący w skład Terra Lycos - Lycos Network (34,6 mln), Real, Amazon, eBay i CNN (24,2 mln).

W obu rankingach najwięcej czasu internauci spędzali na stronach AOL (odpowiednio 7 h 55 min w przypadku AOL TW oraz 8 h 55 min w przypadku samego AOL), znacznie wyprzedzając kolejne witryny pod tym względem (drugie pod tym względem Yahoo! utrzymywało przeciętnego unikalnego użytkownika prze 2 h 47 min).