Mniej e-sklepów

I-Metria ocenia, że w II kw. br. liczba sklepów internetowych w Polsce skurczyła się o 50 i sięga obecnie ok. 750. Autorzy raportu o polskim e-handlu twierdzą, że 90% sklepów internetowych niewłaściwie zabezpiecza poufne dane swoich klientów.

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
I-Metria przedstawiła wyniki badania ankietowego 200 polskich sklepów internetowych. Według przedstawionego raportu, liczba działających obecnie w Polsce sklepów internetowych może być szacowana na około 750. Oznacza to, że ich liczba netto skurczyła się w ciągu półrocza o 50. Liczba sklepów internetowych spada od końca II kwartału ub. r., kiedy to było ich najwięcej (850).

Większość e-sklepów to przedsięwzięcia firm tradycyjnych, dla których Internet jest dodatkowym kanałem sprzedaży (75,5%). Wyłącznie wirtualne placówki to ok. 23% polskich sklepów internetowych. 33% firm działających w kanale tradycyjnym i wirtualnym sklepów sprzedaje w Internecie taniej.

Najczęściej sklepy sprzedają książki i wydawnictwa: w swojej ofercie posiada je co czwarty e-sklep. Na kolejnych miejscach znajdują się elektronika użytkowa (12%), sprzęt komputerowy (11%), oprogramowanie (10,5%) i multimedia (7,5%). Duża część sklepów sprzedaje również ubrania i obuwie, znalazły się one w ofercie 7,5% badanych sklepów. Jednocześnie o 5% - do 61% - zwiększył się odsetek sklepów oferujących tylko jedną grupę asortymentową.

Zdecydowana większość ankietowanych przedstawicieli e-sklepów (82,5%) deklaruje, że posiada stałych klientów. 57% sklepów premiuje swoich stałych klientów: 81,6% poprzez upusty cenowe, 44,7% dołącza upominki, albo zapewnia darmową dostawę (24,6%).

Najpopularniejszym sposobem płatności oferowanym przez sklepy internetowe jest oplata za zaliczeniem pocztowym – stosuje ją 85,5% ankietowanych sklepów. Warto zwrócić uwagę, że w innym badaniu I-Metrii, sami internauci (51% ankietowanych) określili ten model jako najczęściej wybierany. Zapłatę przy odbiorze umożliwia 69% sklepów internetowych, a poprzez przelew z banku elektronicznego – 42,5%. Kartą kredytową 29%, a wirtualną portmonetką – 6,5%. Ponadto 50% sklepów zapewnia darmową dostawę zamówień powyżej pewnych kwot.

Bardzo niepokojące wyniki przyniosły pytania dotyczące zabezpieczenia e-klientów. Prawie połowa ankietowanych sklepów (49%) deklaruje, że nie używa zabezpieczeń wymiany poufnych informacji, takich jak dane osobowe, numery kart kredytowych, itp. z klientami. Odsetek e-sklepów nie stosujących zabezpieczeń jest jednak zdaniem autorów raportu znacznie wyższy i sięga nawet 90%. Wynika to z błędnego zrozumienia przez ankietowanych pytania zawartego w badaniu: za „dane poufne” e-sklepy uznawały często jedynie numery kart kredytowych klientów, a nie także dane osobowe. Informacje na temat bezpieczeństwa zakupów online można znaleźć na stronach tylko 29% badanych sklepów.

Przedstawiciele e-sklepów oceniali najczęściej perspektywy rozwoju polskiego e-handlu na 3,5 pkt w skali 1 (bardzo źle) – 5 (bardzo dobrze); podobnie jak w poprzednim badaniu. Za najpoważniejszą barierę rozwoju badani uznawali „drogi dostęp do Internetu” (30,5%), „obawy internautów, co do bezpieczeństwa zakupów w Internecie” (26%) oraz „małą penetrację Internetu” (10,5%).

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.