Trendy, perspektywy, wyzwania E-commerce 2015

xray hand

W 2014 sprzedaż na rynku e-commerce w Polsce wzrosła o 21%, natomiast offline spadła o niecały 1%. W Polsce sprzedaż online obejmuje 2,8% rynku, co w stosunku do wyników całej Europy (średnia 7,2%), oznacza spory potencjał wzrostu. To dobra wiadomość dla całej branży e-commerce w Polce. Jak wykorzystać ten potencjał, aby zdobyć dużą część rynku przed konkurencją?

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
Rok 2015 przyniesie wiele zmian dla rynku E-commerce w Polsce, ze względu na rozwój technologii, jak również zmiany prawne. Chcąc skonfrontować obserwacje i wyniki badań firm analitycznych z opiniami ekspertów na polskim rynku, w dniu 21 maja 2015 roku odbyło się spotkanie pt. Trendy, perspektywy, wyzwania E-commerce 2015 w siedzibie firmy IDG. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele firm:

  • Empik.com
  • Ochnik
  • Philips Polska
  • Rainbow Tours
  • Rebel
  • RTV Euro AGD
  • Żywiec Zdrój


Rynek E-commerce w naszym kraju rośnie z roku na rok, obecnie przekroczył liczbę 20 milionów użytkowników, stanowiąc tym samym 51% populacji Polski. Wartość ta zwiększy się gdyż coraz więcej czynników sprzyja w zakresie rozwinięcia cyfryzacji. Program państwowy: Polska Cyfrowa, w latach 2014-2020 zakłada wyeliminowanie wykluczenia cyfrowego, co przełoży się efektywnie również na rozwój rynku E-commerce. Pozwala to przewidzieć wzrost liczby użytkowników, a wraz z tym roli E-commerce na rynku sprzedaży. Sklepy staną przed nowymi wyzwaniami, które będą wymuszały szybkiego rozwoju w określonych obszarach. Ci, którzy utrzymają tempo, zapewnią sobie istotną pozycję na rynku.

Kliknij, aby powiększyć

Obecnie E-commerce stanowi niewielki procent udziału w całym rynku sprzedaży, co może świadczyć o ogromnym potencjale, który należałoby wykorzystać. Wyraźny wzrost (+21%) naszego rynku, jest potencjalną szansą dla wielu inwestorów, jak również sklepów.

Kliknij, aby powiększyć

Mobilność

Według największych firm analitycznych w roku 2015 wzrost dynamiki inwestycji na technologie mobilne, reklamę, zakup urządzeń będzie jeszcze wyższy. Wcześniejsze lata stworzyły podstawy, które w chwili obecnej muszą zostać wykorzystane w celu zachowania konkurencyjności. Warto być obecnym w każdym kanale sprzedażowym, czyli istotne jest posiadanie strony www, jak również dedykowanej aplikacji. Należy brać pod uwagę, że wraz z aplikacją trzeba tworzyć wartość dodaną, która nie tylko ograniczy się do używania jej podczas zakupów, ale również będzie używana w innych celach. Każdy z uczestników zauważył, że mobilność nie może już zostać pominięta, jednak nie jest jedynym środkiem prowadzącym do sukcesu.

Amazon rekin na rynku

W ciągu najbliższych dwóch lat możemy być świadkami wejścia firmy Amazon na polski rynek, stanowi to poważny problemem dla wielu sklepów. Dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań logistycznych firma Amazon jest w stanie dostarczać produkty w bardzo krótkim czasie. Dodatkowo mając zaplecze poza granicami Polski, jest w stanie generować minimalny przychód, który stworzy barierę nie do przeskoczenia dla większości firm. Podobną strategię obrała niemiecka firma Zalando, umożliwiając klientowi odesłanie produktów, które nie pasują klientowi. Wydaje się, że zarobki generowane przez niemiecki sklep na naszym rynku nie są olbrzymie. Zalando wciąż jednak utrzymuje się i dalej prowadzi swoją strategię.

Nowe pokolenie zmienia trendy

Możliwość wychowania potencjalnych klientów będzie miało znaczenie w najbliższym czasie. Obecnie młody klient już nie korzysta z telewizji, należy pamiętać o sposobach dotarcia do takich osób – średnio dziennie użytkownik poświęca od 10 do 25 minut na youtube.

Cena już nie jest najważniejsza

Cena przestała odgrywać najważniejszą rolę, klienci coraz częściej oczekują dodatkowych rozwiązań w ramach oferty. Konkurencyjność będzie budowana dzięki usługom w ramach oferty, z tego powodu coraz więcej firm będzie wchodziło w reklamę wizerunkową. Marka sklepu ma coraz większe znaczenie i to decyduje o wyborze odpowiedniego miejsca zakupu.

Ekspansja na rynek zagraniczny

Rynki zagraniczne otwierają się dzięki dyrektywie unijnej i wprowadzeniu normalizacji w zakresie prawnym w ramach Unii Europejskiej. Niestety wciąż jest to obszar trudno dostępny, głównie ze względu na ograniczenia spowodowane przywiązaniem do lokalnych marek (zachodnie kraje), małe rynki (np. Słowacja, Czechy), czy niestabilna sytuacja rynkowa (wschód). Istnieje możliwość budowania lokalnego brandu dzięki przyłączaniu do sklepów kanałów istniejących już na rynku, a z którymi klienci są oswojeni. Pozwoli to dodatkowo na oszczędności w kosztach logistycznych, które są jednym z najistotniejszych elementów w przypadku rynku zagranicznego. Pojawiają się jednak obszary, w których polskie sklepy internetowe mogą odegrać ważną rolę – głównie za sprawą dużej liczby mniejszości narodowych (np. w Irlandii oraz Anglii).

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.