Poznaj rodzaje danych i ciasteczek

First-party data odgrywają kluczową rolę w decyzjach biznesowych organizacji, 78% firm zagranicznych potwierdziło tę tezę. Okazuje się jednak, że dzisiaj musimy sięgać nie tylko do własnych zasobów, ale również korzystać z dodatkowych kanałów.

Dane odgrywają obecnie kluczową rolę w reklamie internetowej; umożliwiają kierowanie określonej informacji do odpowiednich użytkowników sieci i nieustanną optymalizację kampanii sprzedażowych oraz konwersji. Dane możemy podzielić na trzy kategorie: first, second i third–party data, wszystko z perspektywy konkretnej organizacji.

First-party data powstają dzięki bezpośredniej relacji pomiędzy organizacją i jej klientami. Do tego typu danych zalicza się wszystkie informacje gromadzone w ramach działania firmy: dane opisujące zachowanie i profile klientów na stronach internetowych firmy, dane pochodzące z systemów CMS, CRM, systemów transakcyjnych, programów lojalnościowych oraz inne. Takie dane stanowią podstawę działania organizacji i są jej najważniejszym zasobem.

Second-party data to dane gromadzone przez „inne” organizacje – zwykle partnerów biznesowych organizacji głównej. Dostęp do takich zasobów może być efektem umowy między dwiema firmami, które prowadzą wymianę danymi (np. umowa związana z realizacją konkretnej usługi). Second-party data mogą być gromadzone przez organizację zewnętrzną, a następnie przekazywane organizacji głównej – dzięki czemu stają się first-party data.

Third-party data są danymi niewynikającymi bezpośrednio z relacji klient–organizacja główna. Te dane mogą być zbierane w ramach działania firm zewnętrznych, a następnie udostępniane organizacjom poprzez różnego rodzaju platformy. W ich skład wchodzą dane: demograficzne, dotyczące płci, wieku, zarobków, wykształcenia czy zawodu; dane psychograficzne określające przynależność do klasy społecznej, zainteresowania, osobowość; a także dane behawioralne będące ostatnimi wyszukiwaniami w sieci, oglądanymi serwisami czy wykorzystaniem karty kredytowej.

Pliki cookies

Kluczowym elementem reklamy behawioralnej są pliki cookies gromadzone u użytkownika końcowego, jak również pobierane przez wydawcę w momencie wejścia na stronę internetową przez użytkownika. Stanowią one dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czasu przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer. Podmiotem, który wykorzystuje i zamieszcza pliki cookies na urządzeniu użytkownika, jest operator serwisu. W głównym stopniu pliki cookies są wykorzystywane w celu dostosowania zawartości strony internetowej do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych. Pliki cookie pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb. Pliki cookies wykorzystywane są również do tworzenia statystyk, które ułatwiają zrozumienie, w jaki sposób użytkownicy korzystają za stron internetowych, co umożliwia ulepszenie ich struktury i zawartości. Również rolą cookies jest utrzymanie sesji użytkownika po zalogowaniu, dzięki której użytkownik nie musi się logować na każdej stronie.

Rodzaje ciasteczek

W ramach serwisów stosowane są dwa rodzaje plików cookies: sesyjne oraz stałe. Cookies sesyjne przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika do czasu wylogowania bądź opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania. Stałe pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez użytkownika.

Pliki cookie dzielą się na pięć rodzajów:

• Niezbędne – pliki umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu.

• Odpowiedzialne za bezpieczeństwo – wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu.

• Wydajnościowe – pozwalają na zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych seriwsu.

• Funkcjonalne – ułatwiają zapamiętywanie wybranych przez użytkownika ustawień i personalizują interfejs użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.

• Reklamowe – dostarczają treści reklamowe dostosowane do zainteresowań użytkownika. Obecnie wyszukiwarki internetowe automatycznie dopuszczają przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym. Istnieje możliwość dokonania zmiany w urządzeniu, aby zablokować automatyczną obsługę plików cookies.

Według badania INTERNET STANDARD

Okazuje się, że najważniejszymi rozwiązaniami dla 128 ankietowanych są dane z CRM: 53 głosy (13,84%) oraz dane związane z analityką internetową: 52 głosy (13,58%). Na trzecim miejscu wskazywano first-party data: 47 głosów (12,27%). Dalej znalazły się dane: Social Media (10,18%), E-mail (10,18%), Third-party data (9,40%). Poniżej 30 wskazań otrzymały dane księgowe i dotyczące transakcji (7,57%), Secondparty data i dane geolokalizacyjne/Mobile (oba 6,27%), związane z biznesem internetowym (5,48%), inne (0,78%). Dziesięciu respondentów udzieliło odpowiedzi, że nie wiedzą, które z tych danych są dla ich firm najważniejsze (2,61%), a 1,57% ankietowanych nie wykorzystuje w swojej firmie tego typu danych do prowadzenia biznesu. Porównując wyniki na rynku polskim do wyników rynku zagranicznego, możemy zaobserwować rozbieżne zapotrzebowanie na konkretne dane. Przede wszystkim first- -party data zyskały za granicą znacznie wyższy wynik (78%), który w stosunku do naszego (12,27%) stanowił gigantyczną przepaść. Choć dane CRM w naszym kraju są uznane za najważniejsze, to sytuacja jest zupełnie odmienna w raporcie „Winterberry Group”, w którym otrzymały one wyższy wynik (32%), jednak uplasowały się dopiero na 6 pozycji. Różnice wyników pokazują inną świadomość decyzyjną, która ma swoje odzwierciedlenie przy prawie każdej odpowiedzi.

Kliknij, aby powiększyć

Twoja droga do Programmatic - pobierz raport 2015!
Dzięki programmatic można już realizować kampanie online o bardzo wysokiej skuteczności i niższym niż dotychczas koszcie. Pobierz raport "Twoja droga do programmatic" i dowiedz się na czym polega najnowszy trend w marketingu interaktywnym!

W raporcie przedstawiamy:

  • Wyniki badania Internet Standard w 128 organizacjach
  • Popularność programmatic marketing na świecie i w Polsce
  • Rolę platform i danych w świecie programmatic
  • Wizję trendów programmatic na 2015 rok


Twoja droga do Programmatic - pobierz raport 2015!

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.