Zrozumieć automatyzację procesów reklamowych w Internecie

Rosnąca liczba platform wykorzystywanych podczas zakupu i sprzedaży reklamy internetowej tylko z pozoru komplikuje zrozumienie całego procesu. Odpowiadamy na pojawiające się wątpliwości, jak również przedstawiamy różnice pomiędzy real time bidding a programmatic.

Z początku reklama internetowa była kupowana bezpośrednio przez reklamodawcę u wydawcy. Proces ten wymagał kontaktu z działami sprzedaży i ustalania warunków współpracy, w której efekcie reklama była emitowana na stronie wydawcy.

Real Time Bidding (RTB) – zakup bezpośredni reklamy zwykle wiązał się z zakupem pakietu, który nie gwarantował dokładnie tego, czego oczekiwał reklamodawca. Dlatego rozwiązanie RTB pozwoliło na zakup pojedynczych powierzchni według określonych predyspozycji. Wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym poprzez aukcje.


Z czasem model zaczął się przekształcać i wprowadzono dodatkowe rozwiązanie działające pomiędzy reklamodawcą a wydawcą – sieci reklamowe (Ad Network). Reklamodawcy kupowali reklamę poprzez sieć reklamową według określonych zasad. Pojawił się jednak problem, gdyż powstawało coraz więcej firm i platform tego rodzaju, co przełożyło się na zbędne wydatki ze strony reklamodawców (zakup tego samego rodzaju reklamy na różnych portalach mógł powodować dublowanie zakupów u tych samych wydawców).

Obok działających sieci i platform do ich obsługi powstało więc nowe rozwiązanie: Ad Exchange. Umożliwia ono zakup powierzchni reklamowych w ramach aukcji (model RTB). Ad Exchange gromadzi i segreguje dane dotyczące powierzchni reklamowych, co sprawia, że nie dochodzi do dublowania zakupów.

Programmatic – w najprostszym ujęciu to sposób użycia technologii w celu zautomatyzowania zakupu i sprzedaży reklamy internetowej. Reklamodawcy wykorzystują go do precyzyjnego zakupu powierzchni wraz z minimalizacją kontaktu z działami sprzedaży.

Jedna z różnic pomiędzy RTB a programmatic polega na tym, że programmatic redukuje manualną komunikację pomiędzy platformami, które pojawiają się w pośrednich etapach. Dodatkowo RTB korzysta głównie z Remnant Inventory, natomiast programmatic sięga znacznie dalej i wykorzystuje kompleksowo wszystkie platformy i ich zasoby.


W kolejnym etapie powstały platformy DSP (Demand Side Platform), dzięki którym reklamodawca mógł trafić do konkretnego odbiorcy najlepiej pasującego do modelu kampanii reklamowej.

Jednocześnie dla wydawców powstały platformy SSP (Supply Side Platform), które umożliwiają łatwe wystawienie dostępnej powierzchni na sprzedaż do różnych systemów jednocześnie.

Warto pamiętać, że nowoczesne rozwiązania nie przekreślają starych. Reklamodawca wciąż może zwrócić się bezpośrednio do wydawcy (np. w celu realizacji kampanii mniej standardowych lub w ramach pakietów), jak również pominąć ATD, by użyć DSP.

Kliknij, aby powiększyć

Twoja droga do Programmatic - pobierz raport 2015!
Dzięki programmatic można już realizować kampanie online o bardzo wysokiej skuteczności i niższym niż dotychczas koszcie. Pobierz raport "Twoja droga do programmatic" i dowiedz się na czym polega najnowszy trend w marketingu interaktywnym!

W raporcie przedstawiamy:

  • Wyniki badania Internet Standard w 128 organizacjach
  • Popularność programmatic marketing na świecie i w Polsce
  • Rolę platform i danych w świecie programmatic
  • Wizję trendów programmatic na 2015 rok


Twoja droga do Programmatic - pobierz raport 2015!

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.