3Com: straty i plan oszczędności

Ogłaszając większe od spodziewanych straty kwartalne, 3Com podał jednocześnie informację o nowym planie redukcji kosztów, dzięki któremu firma ma zaoszczędzić 1 mld USD w ciągu roku.

Oznacza to m.in. koniec produkowanych przez 3Com kuchennych urządzeń zintegrowanych z Internetem. W ramach posunięć mających przywrócić spółce rentowność, zapowiadana jest trzecia w ciągu roku tura zwolnień oraz skoncentrowanie się firmy na produktach skierowanych na rynek korporacyjny i sieci bezprzewodowych.

Oznacza to redukcje nakładów na rozwój działów kierujących produkcję do klientów indywidualnych, jak np. szybkich modemów oraz urządzeń zintegrowanych z Internetem, typu kuchenka mikrofalowa Audrey, z możliwością połączenia z Internetem, która wprowadzona została na rynek w październiku ub.r.

Straty w III kwartale roku finansowego, zakończonego 2 marca br. wyniosły 122 mln USD, czyli 36 centów na akcję. W analogicznym okresie roku poprzedniego, firma uzyskała 80,3 mln USD zysków. Strata jest zarazem dwukrotnie wyższa niż w ubiegłym kwartale. Przychody są niższe o 18% od uzyskanych w poprzednim, a o 44% od uzyskanych w III kwartale 2000 i wynoszą 629 mln USD.

Pomimo intensywnych działań marketingowych, prowadzonych przed okresem zakupów świątecznych, zarówno Audrey jak i Kerbango, urządzenie do odbioru interentowego radia, nie sprzedawały się najlepiej. Sprzedaż produktów skierowanych do klientów indywidualnych przyniosła jedynie 9 mln USD. Sprzedaż produktów podstawowego działu, CommWorks, zajmującego się budową sieci dla telekomów i dostawców Internetu spadła o 19%. Zdaniem części analityków powodem kłopotów 3Com jest właśnie nadmierne rozproszenie aktywności firmy na zbyt wielu rynkach produktowych.

<i>Źródło: The New York Times</i>