Jak wybrać dostawcę płatności online?

xray hand

Kupujący w sieci cenią wygodne i szybkie płatności oraz oczekują gwarancji bezpieczeństwa. Kluczem do sukcesu w e-biznesie jest więc wybór systemu płatności online, który połączy potrzeby klientów i minimalizację kosztów w sklepie.

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
Zaletą korzystania z systemów płatności internetowych jest niewątpliwie szybkość transakcji. Niektórzy mogą nie mieć jeszcze zaufania do takich rozwiązań czy płatności kartowych, niemniej jednak liczba osób, które z nich korzystają rośnie i warto mieć w swoim sklepie taką możliwość. Pozostaje tylko kwestia wyboru odpowiedniego partnera.

Opłaty – na co zwrócić uwagę i o co zapytać?

Tylko prowizja od transakcji, bez dodatkowych opłat – tak powinna być skonstruowana przejrzysta oferta dostawcy płatności internetowych dla e-sklepu. Wiele firm stosuje jednak także różne inne opłaty, takie jak np. prowizja za zlecenie wypłaty środków z konta czy obsługa transakcji zwrotnych, gdy kupujący już po opłaceniu towaru rezygnuje z zakupu.

Jeśli wziąć pod uwagę wszystkie możliwe koszty dodatkowe tego typu (niestety bywa, że właściciel e-sklepu dowiaduje się o nich już po podpisaniu umowy), to okazuje się, że stanowią one sporą kwotę każdego miesiąca.

Przegląd opłat, z jakimi możemy się spotkać rozmawiając z dostawcą e-płatności, warto zacząć od opłaty początkowej, która w zależności od firmy może być określana jako opłata weryfikacyjna, aktywacyjna lub rejestracyjna.

Opłata weryfikacyjna służy przede wszystkim, jak sama nazwa wskazuje, weryfikacji danych e-sklepu. Należy jej dokonać przelewem z firmowego konta bankowego. Z kolei opłata aktywacyjna lub też rejestracyjna pobierana jest za założenie i aktywację konta w systemie płatności. Koszt takiej opłaty początkowej dla e-sklepu może wynieść w granicach 1,50–10 zł.

Najistotniejszą opłatą pobieraną przez wszystkich dostawców systemów płatności internetowych jest jednak prowizja od transakcji. Średnio kształtuje się ona w granicach 2–3%. W niektórych przypadkach wiele zależy od indywidualnych negocjacji. Na wysokość prowizji może wpływać m.in. branża, w której dany sklep działa i wartość jego obrotów – stawki mogą ulec zmniejszeniu po osiągnięciu określonego poziomu ilości/wartości transakcji.

Uwagę należy zwracać także na różne inne koszty, które mogą się pojawić w związku z obsługą płatności internetowych. Przykładem może być tutaj opłata za wypłatę środków z konta. Nie jest ona regułą, jednak przy podpisywaniu umowy z operatorem warto o nią zapytać. Pojedyncze zlecenie wypłaty z konta może kosztować 1 zł, ale jeśli chcemy mieć stały dostęp do swoich środków i możliwość ich wypłacania w dowolnym momencie, może uzbierać się z tego całkiem spora suma. Zdarza się, że w ofertach dostawców e-płatności tylko kilka pierwszych wypłat jest za darmo, a za kolejne trzeba zapłacić, np. 2 zł. Bywa też tak, że operator nie pobiera opłaty, ale tylko wtedy, gdy zlecamy wypłatę min. 1 tys. zł.

Kosztem dodatkowym może być także opłata za zwrot pieniędzy do kupującego. Jest ona pobierana, gdy klient rezygnuje z zakupu i pieniądze trzeba zwrócić na jego konto. Taka operacja może kosztować sklep 1 lub 2 zł, a w najmniej korzystnych przypadkach nawet 10 zł. Nie ma znaczenia czy kupujący płacił przelewem, czy kartą, opłata ta dotyczy każdego rodzaju zwrotu. Może się też zdarzyć, że operator płatności będzie pobierał określony procent przelewanej kwoty za każdą taką transakcję.

Wielu operatorów pobiera prowizję za obsługę reklamacji chargeback. Transakcje kartowe mają charakter odwracalny i mogą zostać unieważnione, gdy np. przedmiot, za który zapłaciliśmy kartą, okaże się niezgodny z zamówieniem (np. klocki dla dziecka, które miały być drewniane, są plastikowe) lub usługa zostanie niewłaściwie wykonana (np. wykupiliśmy miesięczny dostęp do płatnych treści w Internecie, a po dwóch tygodniach nasz abonament jest już nieaktywny). Zapewnia to właśnie chargeback, czyli obciążenie zwrotne. Opłata za obsługę każdej takiej reklamacji może kosztować nawet 100 zł. Nie będzie ona oczywiście pobierana w ogóle, jeśli sklep zadba o odpowiednią jakość sprzedawanych towarów i usług, bo kupujący nie będą wtedy korzystać z chargebacku.

Zapytaj o płatności mobilne

Rozważając współpracę z dostawcą płatności warto także już na początku zapytać o możliwość udostępnienia płatności mobilnych. Sklepy powinny zwracać uwagę na ofertę tego typu rozwiązań, bo do m-commerce będzie przenosiła się coraz większa część ich biznesu. E-commerce, czyli typowe zakupy dokonywane za pomocą komputerów czy tabletów bezpośrednio przez strony internetowe, dorobił się już pewnych standardów obsługi płatności. Przyszłością handlu internetowego jest jednak umożliwienie dokonywania takich zakupów również przez telefon.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.