Biznesowe korzyści z social media – czy to jest możliwe?

Sprawniejsze planowanie i egzekucja kampanii reklamowej w rozproszonym zespole dzięki komunikacji za pośrednictwem biznesowej platformy społecznościowej Yammer.

Autor: Barbara Michalska

Jednym z wiodących trendów wskazywanych przez czołowych analityków branży IT jest Enterprise Social, czyli zmiana podejścia firm do sposobu komunikacji i wymiany informacji. Ten obszar ma tak wiele aspektów, że może znaczyć coś zupełnie innego dla każdego z nas. Dla jednych to zestaw narzędzi, dzięki którym można dowiedzieć się więcej o klientach, czy wpłynąć na zwiększenie sprzedaży. Dla innych social media to sposób na zwiększenie efektywności pracowników. Wielu media społecznościowe kojarzą się tylko i wyłącznie z prywatną sferą życia i wręcz nie widzą dla nich miejsca, ani przyzwolenia na używanie ich w pracy. Jednak Enterprise Social to wyjście naprzeciw potrzebom, jakie niesie za sobą pojawienie się młodszego pokolenia na rynku pracy i zmiana nawyków dotyczących komunikacji i współpracy.

Klienci, którymi przecież sami w wielu sytuacjach jesteśmy, wymagają coraz więcej. Wyższej jakości produktów i urządzeń, lepszego poziomu obsługi i sprawniejszej realizacji naszych potrzeb, oczekiwań i zapytań. Jako klienci stajemy się też coraz bardziej kapryśni. Uczymy się selekcji informacji, a pozyskanie naszej uwagi wymaga często niestandardowych działań. Wreszcie, w dobie mediów elektronicznych i upowszechniającej się mobilności, czas odgrywa olbrzymią rolę. Skraca się proces podejmowania decyzji. Po stronie marketingu coraz bardziej widoczny jest wkład pojedynczych pracowników, przy prowadzeniu różnego rodzaju projektów i kampanii. Coraz częściej też szukamy nowatorskich rozwiązań oraz sposobów zbierania pomysłów, które pozwolą nam być bardziej efektywnym w naszych działaniach marketingowych. Wszystko to wiemy. Co zatem możemy zrobić, żeby nasze zespoły projektowe komunikowały się w nieskrępowany, dynamiczny sposób, wspierający generowanie i przepływ pomysłów, gromadzenie wiedzy i twórczą współpracę? Odpowiedź jest prosta: wykorzystać sprawdzone metody i pozwolić pracownikom na używanie w pracy biznesowej platformy społecznościowej. Nowe narzędzia do komunikacji, które bazują na mocnych stronach rozwiązań konsumenckich i dodatkowo zapewniają bezpieczeństwo danych i zasobów zaczynają być szczególnie przydatne, kiedy pracujemy w rozproszonym środowisku, przy zadaniach wymagających współpracy nie tylko różnych działów firmy, ale też pracy z wieloma partnerami czy dostawcami usług. Co więcej, jak pokazuje badanie firmy Ipsos przeprowadzone w 2013 r. na zlecenie Microsoft, sami pracownicy są przekonani, że narzędzia społecznościowe pomogłyby im istotnie zwiększyć produktywność - w Polsce aż 39% ankietowanych.

Przykładem implementacji idei enterprise social są rozwiązania społecznościowe dla firm, które w kompleksowy sposób łączą w sobie zalety social media z wymogami korporacyjnymi w zakresie bezpieczeństwa firmowych danych oraz kontroli dostępu. Jednym z nich jest Yammer, który służy do komunikowania się i wymiany informacji ze współpracownikami. Korzysta z niego ponad 200 tysięcy czołowych firm z całego świata. Yammer ułatwia nieskrępowaną wymianę opinii, co z kolei wspiera kreatywność i generowanie pomysłów. Pozwala też na natychmiastową komunikację zwrotną, sprawdza się szczególnie w dobrze nam znanych z życia sytuacjach kiedy szukamy odpowiedzi na jakieś pytanie albo konkretnej informacji.

Zrozumienie na czym polega praca z Yammerem będzie łatwiejsze gdy podeprzemy się przykładem – na przykład pracą nad kampanią reklamową. Jest to złożone zadanie, które wymaga koordynacji działań kilku lub kilkunastu osób, zarówno po stronie klienta, jak i agencji. Często członkowie zespołu projektowego pracują w różnych lokalizacjach, niekiedy bardzo od siebie oddalonych, nawet obejmujących różne strefy geograficzne i czasowe. Praca nad kampanią reklamową i wizerunkiem klienta czy jego produktu to w dużej mierze proces ciągłego poszukiwania insightów oraz inspiracji, jednak nie musi oznaczać ciągłych bezpośrednich spotkań, za to potrzebne są wtedy narzędzia wspierające wymianę pomysłów, otwartą dyskusję i dzielenie się wiedzą – i właśnie wtedy Yammer przychodzi z pomocą. Pozwala szybko zarządzić codziennymi wyzwaniami, takimi jak efektywna komunikacja, szybkie dzielenie się pomysłami i kreacjami, czy też uwagami na temat działań konkurencji. Pomaga też odnaleźć poszukiwane kompetencje i wykorzystać zbiorową wiedzę organizacji, by móc zrealizować projekt w terminie. Oto krótki przewodnik jak można go wykorzystać:

Zamieszczanie dokumentów na Yammer do udostępnienia ich innym pracownikom, przy jednoczesnej realizacji poszczególnych elementów projektu bez opuszczania profilu w systemieKliknij, aby powiększyćZamieszczanie dokumentów na Yammer do udostępnienia ich innym pracownikom, przy jednoczesnej realizacji poszczególnych elementów projektu bez opuszczania profilu w systemie

Zarządzanie z pomocą Yammera np. kampaniami reklamowymi jest możliwe dzięki wygodnej formie komunikacji, która pozwala bardziej precyzyjnie zaplanować a potem wdrożyć przygotowaną kampanię. Praca w czasie rzeczywistym i jednoczesny dostęp do informacji dla wielu osób pozwala na lepsze dopasowanie kampanii do oczekiwań klienta, jak również na szybsze wprowadzanie zmian. Po zakończeniu kampanii na Yammerze można zagłosować na najlepszą reklamę, jak również wskazać i nagrodzić wyróżniających się twórców pomysłów, wykonawców.

Na efektywną komunikację w organizacjach wpływa wiele czynników, jak choćby dobór odpowiednich narzędzi do zadań, z jakimi mają zmierzyć się pracownicy. Yammer jest doskonałym rozwiązaniem, ponieważ może być elastycznie wykorzystywany. Według wizji Microsoft media społecznościowe dla przedsiębiorstw są platformą łączącą się ze wszystkimi narzędziami do komunikacji i współpracy, dzięki której nie jest konieczne stosowanie oddzielnych witryn internetowych czy aplikacji.

Sposób, w jaki media społecznościowe ewoluują z życia codziennego w stronę zawodowego przypomina drogę, jaką przebyły inne narzędzia do komunikacji: poczta czy komunikator, które odmieniły sposób pracy w organizacjach, a ich wykorzystanie w biznesie nie było na początku oczywiste. Dziś ich wykorzystanie usprawnia naszą pracę.

Zapraszamy do wypróbowania Yammera, za darmo. Zarejestruj się: www.yammer.com

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.