Model MASS czyli optymalna kampania wideo

Jak optymalnie przeprowadzić kampanię reklamy wideo? Wystarczy trzymać się sprawdzonych i najlepszych schematów planowania działań marketingowych. Służy do tego model MASS, który idealnie sprawdza się przy kampanii wideo w serwisie YouTube.

Zacznijmy od wytłumaczenia tego, co oznacza skrót MASS. Są to pierwsze litery od słów Measuable, Authentic, Scalable i Social, co można przetłumaczyć na mierzalność, autentyczność, skalowalność i charakter społecznościowy kampanii wideo. Model MASS to wzorzec planowania działań marketingowych i kryteria, które należy spełnić przy opracowywaniu kampanii wideo. Wszystko po to, aby optymalnie zrealizować strategię reklamową. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu elementowi tego modelu w odniesieniu do serwisu YouTube.

M jak Measuable (mierzalność)

Podstawowe pytanie na temat skuteczności kampanii reklamowej odnoszą się do zaangażowania odbiorców. W modelu MASS możemy uzyskać informacje na temat tego, kto oglądał reklamę, jak na nią trafił, a także dowiedzieć się ile osób obejrzało ją do końca i jakie koszty ponieśliśmy w związku z emisją materiału na YouTube. Dzięki odpowiednim narzędziom i umiejętnościom możemy bardzo precyzyjnie zmierzyć wyniki kampanii wideo. - Po zakończeniu emisji spotu w serwisie YouTube mierzy się efekty i przekazuje je klientowi w specjalnym raporcie, pokazującym zaangażowanie odbiorców – mówi Mateusz Zyguła, właściciel agencji Tube.AD, prowadzącej kampanie w serwisie. Taki raport zawiera m. in.:

-ilość wyświetleń filmu

-ilość kliknięć w wideo

-odtworzenia do połowy i pełne (50% i 100%)

-ilość kliknięć przycisku „Pomiń” po 5 sekundach

-ilość kliknięć w baner towarzyszący

-średni koszt jednego odtworzenia reklamy.

Dodatkowo można mierzyć wiek i płeć widzów, sprawdzić jak oceniali i komentowali kampanię oraz skąd pochodzą. Telewizja tego niestety nie jest w stanie dostarczyć reklamodawcom.

A jak Authentic (autentyczność)

Autentyczny komunikat to taki, który jest zrozumiały i czytelny dla odbiorcy, bezpośrednio go dotyczy oraz do niego trafia. W kampanii reklamowej na YouTube osiągniemy to dzięki precyzyjnemu targetowaniu. Gdy bardzo dokładnie określimy, kim jest nasz odbiorca i do niego skierujemy właściwy komunikat, możemy liczyć, że obejrzy on reklamę i będzie zainteresowany ofertą.

Reklamy na YouTube można kierować na kilka sposobów:

-tematycznie, materiał wideo powiązany z branżą (np. samochody i pojazdy, finanse)

-na zainteresowania użytkowników Google (np. miłośnicy samochodów, fani sportu, inwestorzy)

-poprzez demografię i lokalizację (np. dokładny wiek i wybrane miasta)

-w oparciu o grupy remarketingowe (reklama śledzi widza)

-za pomocą konkretnych słów kluczowych opisujących usługę lub produkt

-na wybrany kanał YouTube.

S jak Scalable (skalowalność)

Lubimy mieć kontrolę nad wydatkami i rozsądnie dysponować naszym budżetem. Dzięki połączeniu kampanii wideo na YouTube z narzędziem Google AdWords, możemy efektywnie zaplanować wydawanie każdej złotówki.

S jak Social (społeczność)

Serwis YouTube to jeden z rodzajów social media ponieważ ma funkcje społecznościowe, jak udostępnianie czy komentowanie i ocenianie. Daje to obraz wiarygodnych treści oraz możliwość dialogu z każdym klientem. Od niedawna YouTube ma bezpośrednie przekierowanie na Google+. Komentując wideo możemy od razu zamieścić je w tym serwisie społecznościowym. Natomiast udostępnić je możemy m. in. na Facebooku, Twitterze, Bloggerze, Wykopie, Tumblr czy VKontakte.

Ogromny zasięg, mierzalność i precyzyjne targetowanie, czego nie ma klasyczna telewizja, to wystarczające elementy modelu MASS, które powinny wskazać kierunek przeniesienia działań reklamowych z telewizji na YouTube. Takie kryteria powinna spełniać prawidłowo zaplanowana kampania.