e-commerce w Polsce 2013 – dominacja ruchu i rozwiązań mobile

xray hand

3 laptopy ACER Aspire S3 do wygrania od T-Mobile dla uczestników darmowego e-seminarium w dniu 5 grudnia 2013 o godz. 10:00,  InterenetSTANDARD wspólnie z T-Mobile omówią trendy i pokażą jak zaistnieć w sieci.

Wydarzenia
20 stycznia 2017

Kampania Adwords stała się nieodzownym elementem strategii marketingowej większości firm. W Google po prostu trzeba być. Jak zrobić to...

Zarejestruj się
Przejdź do konkursu, kliknij tutaj.

Rysując obraz rynku ecommerce w Polsce trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, z których zasięg popularności i jego siła, wydają się być jednymi z najistotniejszych. Już 13 milionów Polaków używa serwisów aukcyjnych, e-commerce w Polsce ale to także niesamowicie szybki wzrost obrotów gdzie w 2013 roku zanotowano rekordowe kwoty na poziomie, około 26 miliardów złotych.

Masowy udział użytkowników internetuKliknij, aby powiększyćMasowy udział użytkowników internetu

2009 było to 8,1 mld, co wskazuje na niezwykle silną dynamikę. Kwoty są dodatkowo mocno niedoszacowane, nie uwzględniają rynku produktów wirtualnych, usług sms czy kwot wydatkowanych na gry z zagranicznych serwerów, 50% gier w USA sprzedawanych jest za pośrednictwem sieci, podobny trend może istnieć także w Polsce.

Potężny wzrost obrotów w e-commerceKliknij, aby powiększyćPotężny wzrost obrotów w e-commerce

Co może być powodem takiej reakcji rynku? W dużym stopniu jest to możliwość znalezienia produktów i usług taniej, średnio aż o 15%* w stosunku do ofert w sklepach detalicznych. Zaistniało nawet popularne hasło w obszarze prywatnych ofert e-commerce w internecie, które zostało mocno „obśmiane” przez branżę social media i brzmi: „… taniej niż w sklepie”

Najpopularniejsza fraza prywatnych ogłoszeń internetowychKliknij, aby powiększyćNajpopularniejsza fraza prywatnych ogłoszeń internetowych

Fotografia z konferencji socialmediaSTANDARD 2013 BIZNES 21-22 listopada

Innym silnym trendem jest zjawisko, które nawet doczekało się własnego terminu marketingowego ROPO – co jest akronimem od Research Offline Purchase Online (jest też efekt odwrotny nazywany reversed ROPO - często mylone). Niektóre sklepy zabraniają robienia zdjęć produktów a nawet był przypadek, że sprzedawca żądał opłaty za przymierzanie i oglądanie towarów. Chodzi głównie o to, że klienci chodzą do sklepów jak do galerii i oglądają towar, którego następnie poszukują w sklepach internetowych i porównywarkach cenowych aby uzyskać najniższą cenę zakupu.

Responsive designKliknij, aby powiększyćResponsive design

Popularność zakupów w internecie to także możliwość szybkiego pogłębienia wiedzy za pomocą wyszukania opinii znajomych czy odnalezienia opisów czy filmów z produktem. Funkcja informacyjna poszukiwanych treści internetowych jest zazwyczaj „podbijana” ofertami specjalnymi, promocjami, rozwiązaniami zakupów grupowych a także możliwością otrzymania towaru bez wychodzenia z domu w miarę szybko i bezpiecznie. Oferty dostarczane są za pomocą silników behawioralnych co wywiera ogromny skutek jeśli chodzi o skuteczność ofertujących.

Jeszcze jednym elementem podbijającym popularność internetowego handlu to wzrost zaufania do płatności online, już 74%** Polaków posiadających konta bankowe korzysta z bankowości internetowej, a 23% zrealizowało mikro- płatność przez telefon. Prawie wszyscy aktywni internauci bo aż 97% kupili coś przez internet.

Wzrost zaufania do płatności onlineKliknij, aby powiększyćWzrost zaufania do płatności online

Istnieje także istotny wzrost roli social mediów w generowaniu ruchu w e-sklepach, flagowe przykłady to: Złote Wyprzedaże, Smyk, Pinterest, Fab.com oraz wzrost liczby sklepowych aplikacji mobilnych bądź stron dedykowanych mobile (responsive design), które umożliwiły rozwój nowych typów transakcji jak: Mobile Money Transfer, Mobile ATM, Mobile ticketing, Content purchase and delivery#, Location-based services, Information services, Mobile vouchers, coupons and loyalty cards.

Szerokie zasosowania technologii mobilnychKliknij, aby powiększyćSzerokie zasosowania technologii mobilnych

Sam trend rozwoju segmentu mobile imponuje, prawie 800 mln*** ludzi na świecie, w 2015 roku będzie korzystało z internetu tylko poprzez urządzenia mobilne. Rozwój technologii ma niebagatelny wpływ na e-commerce, co 6 sekund w polskim internecie nabywcę znajduje kolejny telefon komórkowy. Globalnie aż 25% wyświetleń serwisu YouTube pochodzi z urządzeń mobilnych.

Nasycenie społeczności urządzeniami i wzrost zainteresowania technologiąKliknij, aby powiększyćNasycenie społeczności urządzeniami i wzrost zainteresowania technologią

W tych uwarunkowaniach, trudno się dziwić że powstają także takie usługi dostawców telekomunikacyjnych jak: wirtualny dysk, szablony sklepów i stron internetowych czy moduły płatności online wykonane w prosty i intuicyjny sposób. Dzięki tak przyjaznym usługom dla użytkownika, można spodziewać się kontynuacji wzrostu i naprawdę masowego udziału nie tylko wielkich firm ale i segmentów przedsiębiorstw średnich, małych oraz indywidualnych działalności gospodarczych.

Młody rynekKliknij, aby powiększyćMłody rynek

Mimo danych które mogą przyprawić o zawrót głowy, to wciąż młody rynek, ponad 50% e-sklepów działa na rynku nie dłużej niż 2 lata a dopiero w listopadzie 2012 roku, powstała pierwsza aplikacja mobilna do zakupów spożywczych ofert różnych sklepów „Zamów Zakupy”. Większość ruchu w e-sklepach pochodzi z: wyszukiwarki Google, e-maili oraz porównywarek cenowych i stanowi 10-20% dochodów firm kurierskich. Tytułem ciekawostki , najdroższa aukcja samochodu w Polsce zakończyła się sprzedażą samochodu Bentley GT60 za niewyobrażalną kwotę 1,1 mln zł. W 2012 roku ruch pochodzący z urządzeń mobilnych był większy niż we wszystkich poprzedzających go latach razem wziętych. Moja rada, skorzystaj z prostych rozwiązań i podążaj wraz rosnącym trendem, warto wejść we właściwym momencie, najlepiej właśnie teraz. Konrad Mroczek Redaktor naczelny internetSTANDARDKliknij, aby powiększyćKonrad Mroczek Redaktor naczelny internetSTANDARDAutor artykułu: Konrad Mroczek, Digital marketing manager IDG Poland / Redaktor naczelny InternetSTANDARD

*Źródło: Polskie Badania Internetu (PBI) na podstawie danych SMG, Kelkoo, Forrester Research

**Źródło: MillwardBrown NetTrack

*** Źródło: Raport IDC 1Q2013

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.