Badanie - Internauci i Makreterzy - zderzenie opinii

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badań przeprowadzonych przez IDG Poland S.A. dla marki internetSTANDARD. Dotyczyły one e-commerce, także w kontekście urządzeń mobilnych i serwisów społecznościowych.

Badanie było realizowane od 27 maja do 7 czerwca 2013 roku. W sumie wypełnionych zostało 825 ankiet. Z tego 268 osób określiło się jako marketerzy. Pozostałe 557 osób to internauci czyli  głównie odbiorcy tego co jest publikowane w sieci.

W sumie postawiono 14 pytań dotyczących tematyki związanej z promocją, aplikacjami mobilnymi oraz serwisami społeczniściowymi działającymi w służbie e-commerce. Możne je podzielić na dwie grupy: pytania do marketerów oraz internautów. Poniżej prezentujemy omówienie wybranych pytań.

W  pierwszym pytaniu do marketerów zapytano o to, gdzie warto reklamować ofertę sklepu internetowego. Zdecydowana większość respondentów wskazała na pozycjonowania (24%) oraz kampanie AdWords (20%). Social media znalazły się na 5 miejscu (14%). Jedynie 5% respondentów wyraziło sens tworzenie własnej aplikacji mobilnej.Kliknij, aby powiększyćDrugie pytanie  nie dotyczyło opinii, ale doświadczeń. Zapytano interneutów w jaki sposób  najczęściej trafiają na ofertę sklepu internetowego. Na pierwszym miejscu znalazła się wyszukiwarka Google ( 23%). Kolejnym najpopularniejszym sposobem okazał się e-mail z ofertą (18%). Co ciekawe w poprzednim pytaniu mailingi znalazły się dopiero na czwartej pozycji. Następne odpowiedzi to porównywarki cen (18%), portale aukcyjne (9%) oraz portale społecznościowe (9%).

Kliknij, aby powiększyćTrzecie pytanie dotyczył promocji aplikacji mobilnej. Zadano je marketerom. Według zdecydowanej większości (28%) najlepiej promować apki poprzez sklepy twórców poszczególnych platform mobilnych (Sklep Play, AppStore, Windows Store). Według odpowiedzi respondentów warto także zainteresować się tworzeniem materiałów sponsorowanych (19%) oraz kampaniami WOMM.

Kliknij, aby powiększyćCzwarte pytanie odnosiło się do doświadczenia internautów z odnajdywaniem ciekawych aplikacji. Na pierwszym miejscu znalazła się wyszukiwarka internetowa (24%). Co ciekawe w poprzednim pytaniu na ten sposób promowania aplikacji mobilnej wskazało jedynie 15% marketerów. Duża różnica pomiędzy opinią, a doświadczeniami pojawia się także w przypadku kampanii WOMM. Jedynie 7% internautów dowiedziało się w ten sposób o ciekawej aplikacji, a aż 19% marketerów podało jako skuteczną metodę promocji. Najwyraźniej marketerzy przeceniają ten rodzaj promocji.

Kliknij, aby powiększyćW kolejnym pytaniu marketerzy musieli wskazać funkcje smartfonów, z których według nich mogliby zrezygnować użytkownicy. Na pierwszym miejscu znalazły się płatności mobilne (24%). Kolejne pozycje to: gry (18%), kalendarz (18%), nawigacja (18%). Według respondentów ciężko byłoby rozstać się z pocztą (2%), przeglądarka internetową (2%), obsługą portali społecznościowych (3%)

Kliknij, aby powiększyćW szóstym pytaniu internauci musieli określić, z jakich funkcji smartfona mogliby ewentualnie zrezygnować. Co ciekawe aż 14% zadeklarowało możliwość rezygnacji z obsługi portali społecznościowych (marketerzy typowali 3%). Zdecydowana większość respondentów mogłaby zrezygnować z gier (29%).Kliknij, aby powiększyćKolejne pytanie skierowano do marketerów. Dotyczyło ono możliwości sprzedaży przez fanpage. Według 26% ich firma zwiększyła zyski dzięki sprzedaży przez portale społecznościowe. Tylko 15% uważa, że fanpage nie generuje sprzedaży. Co istotne, aż 28% uważa, że nie da się wiarygodnie połączyć wyników sprzedażowych z aktywnością na portalach społecznościowych.Kliknij, aby powiększyćKolejne spotkanie skierowano do internautów. Zapytano się czy kupili coś na podstawie reklamy w serwisie społecznościowym. Odpowiedzi podzieliły się dokładnie na pół (39% nie kupowało na podstawie reklamy w social media, 25% zrobiło to kilkukrotnie 14% raz.)

Kliknij, aby powiększyć

W kolejnym pytaniu zapytano marketerów o zrealizowane w poprzednim roku kampanie mobilne. Największa grupa respondentów (45%) wskazał odpowiedź "Nie, ale rozważaliśmy taką możliwość". Duża część realizowała w swojej firmie takie kampanie: 22% kilka, 10% jedną. Jedynie 17% nie rozważało tego typu promocji.

Kliknij, aby powiększyćW ostatnim pytaniu zapytano o zapamiętane reklamy emitowane na smartfonie lub tablecie. Większość respondentów nie zapamiętała żadnej reklamy 66%. Zdecydowana mniejszość zapamiętała jedną reklamę 9% negatywanie. Pozytywnie zapamiętało przynajmniej jedna reklama 25% respondentów.Kliknij, aby powiększyć

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.