Prywatność w sieci, opinie internautów - raport

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zrealizował badanie, którego celem było poznanie opinii internautów na temat prywatności w sieci. Projekt jest odpowiedzią na zaproszenie do publicznej debaty, do której zachęca Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. W dyskusji tej dotychczas brakowało danych na temat poglądów samych zainteresowanych, a zrealizowana analiza obala wiele mitów funkcjonujących w debacie publicznej na temat poglądów internautów. Z badania wynika, że użytkownicy sieci uważają internet za przestrzeń publiczną i potrafią chronić swoją prywatność, a zbytnie formalizowanie internetu im nie odpowiada. Są także w większości świadomi istnienia cookies i faktu zbierania danych o ich zachowaniach w sieci w celach komercyjnych.

Informacja prasowa: IAB Polska

Powodem debaty dotyczącej prywatności w sieci są prace Unii Europejskiej nad projektem rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych. Część z artykułów rozporządzenia dotyczy  serwisów www i może mieć znaczny wpływ na to, jak w przyszłości będzie wyglądać internet. Zbyt arbitralne regulacje mogą utrudnić internautom korzystanie z serwisów, a także uniemożliwić właścicielom stron www finansowanie działalności, która opiera się w dużym stopniu na przychodach z reklamy i to właśnie dzięki niej możliwy jest darmowy dostęp do sieci. Istotne jest zatem, aby unijne rozporządzenie było skonstruowane w taki sposób, by jego realizacja była perspektywiczna dla obydwu stron. - Wdrożenie jednego aktu prawnego obowiązującego bezpośrednio we wszystkich Państwach Członkowskich UE jest szansą zarówno dla internautów, ale także dla przedsiębiorców świadczących swoje usługi online - podkreśla Michał Boni, minister MAiC.Kliknij, aby powiększyć

Z badania IAB Polska wynika, że jedynie 2% internautów uważa, że internet jest przestrzenią prywatną. Prawie wszyscy traktują go jako przestrzeń publiczną, bądź częściowo publiczną. Zdecydowana większość intuicyjnie wie także czym są dane osobowe, choć nie zna szczegółowo ich zakresu. Te dwie perspektywy znajdują swoje potwierdzenie w zachowaniach w sieci. Internauci bardzo często udostępniają swoje dane, jednak większość (79%) wykazuje się ostrożnością i chroni prywatność na różne sposoby. Jedynie 4% deklaruje, że nie stosuje żadnych zabezpieczeń. Minister Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, komentuje wyniki następująco - w żaden sposób nie dziwi fakt, że zdecydowana większość internautów traktuje sieć jako przestrzeń "publiczną", czyli że porusza się po niej tak, jak porusza się po ulicy, placu oraz chce  zachowywać się w niej tak, jak w kinie, czy w centrum handlowym. Z jednej strony powoduje to, że użytkownicy internetu porównują działania w sieci do działań w świecie rzeczywistym, z drugiej godzą się na to, że to na nich spoczywa przede wszystkim obowiązek chronienia własnej prywatności.

Marek Troszyński z Centrum Badań nad Nowymi Mediami Collegium Civitas dodaje - coraz mniej użytkowników jest przeświadczonych o możliwości prywatnej komunikacji przez internet. Pojęcie ‘przestrzeni publicznej’ jest tu kluczowe - to miejsce, w którym rozmawiamy z ludźmi, a inni słyszą nasze wypowiedzi i mogą wykorzystać je dla swoich interesów.

Kliknij, aby powiększyć

Z badania wynika także, że 60% internautów wie o tym, że strony internetowe zbierają ich dane o tym, co robią w sieci. Wśród nich połowa jest przekonana, że służy to celom komercyjnym - najczęściej reklamowym. Jedynie 7% użytkowników sieci uważa, że takie dane nie są zbierane. Ponadto, prawie dwie trzecie (63%) uważają, że treści internetowe - w tym reklamy - powinny być dopasowane do internautów. Jedna czwarta nie ma zdania na temat profilowania. - W dalszym ciągu jedna czwarta polskich użytkowników internetu nie potrafi zająć stanowiska odnośnie skutków, jakie wywiera na nich profilowanie. Wysoka świadomość internautów odnośnie ochrony ich danych jest wielkim wyzwaniem dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w kreowanie społeczeństwa cyfrowego - komentuje minister Boni.

Kliknij, aby powiększyć

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, dodaje - rola edukacji, która spoczywa na całym ekosystemie cyfrowym jest kluczowa. Nie można jednak zapomnieć też o tym, że ciągłe podnoszenie jakości usług świadczonych dla konsumentów i ich rozwój są możliwe dzięki przetwarzaniu informacji stanowiących główny budulec całego internetu i modeli biznesowych, które są z nim związane.

Pobierze cały raport  TU

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.