Social media biznes na Facebooku

Social media biznes na Facebooku.- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes. W swojej żywiołowej prezentacji Marcin Bruś z Facebooka opowiadał o skutecznych reklamach na fb w oparciu o przykłady skutecznych kampanii z całego świata. Swoje wystąpienie rozpoczął od stwierdzenia, że ludzka natura zmienia się powoli, a nasi znajomi, marki które lajkujemy stanowią część naszej tożsamości, dzielimy się tylko rzeczami, które pozytywnie wpływają na nasz wizerunek. Zaznaczył też, że media społecznościowe nie są celem, a jedynie środkiem do osiągnięcia biznesowych celów.

Kliknij, aby powiększyć

Marcin przedstawił case Nike: w ubiegłym roku wydatki reklamowe firmy na TV spadły o 40%, wzrosły  natomiast na social media. Budowa interakcji, historii stały się priorytetem dla przedsiębiorstwa, a to doprowadziło do tego, że pomimo iż to Adidas był oficjalnym sponsorem Olimpiady, to Nike jest najmocniej wiązaną z tym wydarzeniem marką.

Kolejny case study to przypadek działań Citroena na Instagramie. Dzięki inspiracjom i wskazówkom użytkowników stworzonych zostało 5 modeli samochodu, które później weszły do sprzedaży. Przy tej okazji Marcin podkreślił, że lepiej działają ciągłe, często wyświetlane reklamy, które zachęcają społeczności do tworzenia marki.

Jako kolejny przypadek podał Oreo, firmę która pokazuje swój produkt w sposób kreatywny, w wielu odsłonach. Szybko reaguje również na to co aktualnie dzieje się na świecie i lokuje swoje produkty kontekstowo. W oparciu o fanpage musztardy Gray Pompon, Marcin wyjaśnił, że jakość kreacji może o 25% podnieść efektywność kampanii.

Prelegent podkreślił, że warto mieć w  firmie, kogoś kto rozumie SM, kto ma odpowiednie umiejętności, a nie ślepo zawierzać działaniom agencji. Takim osobom trzeba zaufać i pozwolić Im na swobodne działanie. Niezwykle ważna jest szybkość reakcji, wykorzystywanie okazji, spontaniczność marki pobudza fanów do działania: komentowania i udostępniania.

Marcin przypomniał też o oczywistości, o której marketerzy- na fali popularnośći mediów społecznościowych- czasem zapominają: w SM powinny działać te marki, których potencjalni klienci ich używają i że, aby określić powodzenie kampanii, należy jasno określić cele i narzędzia do ich miary. Co ważne, promocja w social mediach nie opiera się na aplikacjach, a na promowaniu tychże. Nie warto wydawać kilkunastu tysięcy złotych na aplikację, na której promocję zabraknie nam środków. Z badań wynika, że tylko 1% aplikacji jest odwiedzanych więcej niż raz, dlatego ważniejsze jest jej promowanie, niż zrobienie.Kliknij, aby powiększyćJeśli firma współpracuje z agencją reklamową warto zastanowić się, czy sposób briefowania jest odpowiedni, a także dopasować sposób komunikacji do obecnych już fanów. Prześledzenie kiedy piszą, jak często piszą, o czym piszą i dostosowanie się do tych niepisanych reguł pozwoli na zbudowanie interakcji.

Ostatni case firm Procter &Gamble "Mean Stinks" pokazał, że nawet produkty "trudne" jak antyperspiranty, mogą być z powodzeniem reklamowane w mediach społecznościowych jeśli wykorzystują kontekst społeczny i są kierowane do odpowiedniej grupy. Na przykład w przypadku Ofert na Facebooku dobrze ukierunkowane działania, pozwalają ograniczyć wydatki o 47% .

Na koniec Marcin polecił dwie książki, które pozwolą ulepszyć działania w SM: "Pułapki myślenia" Daniela Kahneman oraz "Grouped" Paul Adamsa.Kliknij, aby powiększyćTą i wiele innych równie ciekawych prezentacji znajdziesz w video z konferencji Social Media w Biznesie. Warto również zajrzeć na stronę konferencji E-commerce Standard 2013, która odbędzie się już 18 kwietnia 2013.Kliknij, aby powiększyć

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.