"Bądź spontaniczny w SM" czyli zaskakuj w social media

"Bądź spontaniczny w SM" czyli zaskakuj w social media.- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes. Cezary Kramp z DeepSense w swojej, w całości opartej na przykładach prezentacji, pokazuje dlaczego marki powinny być spontaniczne w mediach społecznościowych. Jego zdaniem automatyzm, plnowanie postów z kilkutygodniowym wyprzedzeniam zabija spontaniczność, a tym samym uniemożliwia pokazanie "ludzkiej strony" marki czy zaciekawienie użytkowników niestandardowymi działaniami.

Cezary w swojej prezentacji pokazał 4 przykłady firmy, które doskonale wykorzystały nadarzające się okazje i dzięki temu wygenerowały pozytywny buzz wokół swoich marek.

Case Da Grasso- Na początku listopada we Wrocławiu sieć pizzerii Da Grasso wraz z Brand 24.pl przygotowała akcję "Pizza dla Facebooka" polegającą na wychwyceniu, dzięki narzędziom monitoringu, osób wspominających w swoich komentarzach o pizzy. Następnie przy pomocy znajomych ustalano miejsce pobytu znalezionych osób, by Patrol Da Grasso mógł dowieźć nieświadomym akcji facebookowiczom pizzę wraz z zestawem gadżetów. Dzięki elementowi pozytywnego zaskoczenia użytkownicy publikowali w sieci zdjęcia i filmy. Statystyki pokazały, że dzięki 52 rozdanym pizzom, kontakt z akcją miało ponad 60 000 osób, o 135% wzrosła ilość dyskusji online na temat Da Grasso. O akcji napisali też blogerzy i osoby z branży reklamowej: Paweł Tkaczyk, Maciej Budzich czy Natalia Hatalska.

Case Play- W październiku 2012 autor bloga Podróżniccy umieścił na fanpage Play informację, iż od kilku dni czeka na przeniesienie numeru do Play, i w związku z tym jego życie, zarówno prywatne i zawodowe, jest narażone na trudności. Admin fanpage zajął się sprawą, jednak nie była to tak sprawna reakcja, jak tego oczekiwał klient. W międzyczasie Podróżniccy umieścili w sieci zdjęcie przed salonem Play, zniechęcające do zmiany sieci. Internauci wykorzystali post do fali krytyki Play. Sprawa zakończyła się kiedy do akcji wkroczył rzecznik sieci, indywidualnie zajął się sprawą, a na koniec przeprosił w ten sam sposób w jaki komunikowali się Podróżniccy- napisem na kartonie. Pomimo początkowych problemów, dzięki spontanicznej i adekwatnej akcji rzecznika, cała sytuacja zakończyła się pozytywnie, generując duży buzz.

Case Euro RTV/AGD- Pan Jakub wykrył błąd w płatnościach podczas zakupu w internetowym sklepie Euro RTV/AGD: towar warty kilka tysięcy można było kupić za symboliczną złotówkę. Zgłosił błąd do kierownika sklepu, jednak sposób w jaki został potraktowany był bardzo nieprofesjonalny, aby nie powiedzieć lekceważący. Mężczyzna opisał całą sytuację na Wykopie i sprawa rozeszła się w sieci. Następnego dnia dyrektor ds. marketingu skontaktował się z Jakubem, podziękował za pomoc w odnalezieniu błędu, podarował mu zamówiony sprzęt oraz zaprosił do współpracy w zakresie audytu i zabezpieczania strony. Jakub stał się też bohaterem animowanego filmu, w którym firma zachęca klientów do dzielenia się uwagami w celu poprawy procesu sprzedaży i obsługi.

Case Lenovo- Na zajęciach technicznych Mateusz miał za zadanie wykonać model sprzętu elektronicznego. Chłopak zdecydował, że zrobi laptop Lenovo ThinkPad R61i. Po wykonaniu modelu Mateusz wysłał go do firmy, dołączając list z krótkim wyjaśnieniem. Zdjęcie modelu zostało umieszczone na fan page i zostało ciepło przyjęte przez fanów, natomiast Lenovo chcąc docenić starania chłopaka postanowiła mu wysłać prawdziwy sprzęt. Spontaniczna akcja spotkała się z uznaniem użytkowników i wygenerowała wiele pozytywnych komentarzy, także na branżowych blogach i portalach.

Case Samsung Galaxy III- W maju 2012 roku Shane Bennett wysłał przez Facebooka wiadomość do kanadyjskiego oddziału Samsunga w której wymienił listę urządzeń Samsunga, które posiada w swoim domu i zapytał, czy w związku z tym firma może przekazać mu darmowy egzemplarz Samsunga Galaxy S3. Do swojej wiadomości załączył własnoręcznie wykonany w Paincie rysunek smoka. Samsung odpowiedział odmownie, ale zrewanżował się obrazkiem kangura na monocyklu. Shane umieścił print screen rozmowy w sieci, generując ogromny buzz wokół marki. Sprawa zakończyła się happy endem- w podziękowaniu za pozytywny rozgłos Shane otrzymał spersonalizowany model Samsunga Galaxy S3 na którego obudowie umieszczono przesłanego Samsungowi smoka.

Opisane przykłady pokazują, że działania promocyjne zaczynają się w głowach marketerów, dzięki ich kreatywności i odpowiedniemu wykorzystaniu szans można budować pozytywny wizerunek firmy bez dużych nakładów pieniężnych.

Tą i wiele innych równie ciekawych prezentacji znajdziesz w video z konferencji Social Media w Biznesie. Warto również zajrzeć na stronę konferencji E-commerce Standard 2013, która odbędzie się już 18 kwietnia 2013.