Od lajków do ROPO, czyli jak Facebook wpiera sprzedaż.

Od  lajków do ROPO, czyli jak Facebook wpiera sprzedaż- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes.

W swojej prezentacji Magdalena Kościelna i Izabela Strońska z Ideacto szukają odpowiedzi na pytanie czy Facebook wspiera sprzedaż. Już na początku dziewczyny zwróciły uwagę na to, że nieważne czy firma prowadzi komunikację w social mediach, to marka już tam jest, ponieważ użytkownicy o niej mówią. Na pierwszy plan wychodzi zatem strategia, przygotowanie analizy grupy do której chcemy się zwracać, zapewnienie monitoringu mediów oraz research’u, który uwzględni na elastyczną modyfikację strategii w miarę upływu czasu.

Prezentacja IdeactoKliknij, aby powiększyćPrezentacja Ideacto

Komunikacja w social mediach ma na celu poznanie marki, zaprzyjaźnienie się z nią, nawiązanie interakcji oraz sprzedaż. Co ważne, prelegentki zwróciły uwagę na to, że każdy wpis musi wpisywać się w strategię marketingową firmy, być częścią "większej całości".

Został omówiony także model 4S, w skład którego wchodzą: siła (liczba odbiorców, udostępnienia, wyświetlenia), społeczność (jakość komentarzy, pytania od fanów i ich liczba), schemat akcji-reakcji (leady, przekierowania, budowanie bazy), sprzedaż (koszty pozyskania leadów, dotarcia, zdobycia nowego klienta). Efekt ROBO (research online purchase offline) to część zachowań konsumenckich polegająca na wstępnym wyszukaniu informacji o produkcie w sieci i zakup ich w świecie rzeczywistym. Badanie przeprowadzone przez Ideacto pokazało, że są branże w których ten efekt jest szczególnie widoczny- RTV/AGD, turystyka. Na przykładzie "Odezwy Barbary Kwarc w sprawie ACTA" został omówiony potencjał sprzedażowy Facebooka i  Youtube’a. I choć, z mojej perspektywy był to case bardziej pokazujący potencjał wirusowy social media niż sprzedażowy, to efekty które udało się osiągnąć dzięki zaangażowanej społeczności były spektakularne: 2 mln wyświetleń w 72 godziny, pojawienie się we wszystkich tradycyjnych mediach w Polsce, a nawet w telewizji AL JAZEERA. Koszt dotarcia do 1 osoby wyniósł 0,0001 zł.

Prezentacja IdeactoKliknij, aby powiększyćPrezentacja Ideacto

Następnie dziewczyny przeszły do, moim zdaniem, najciekawszej części prezentacji. Zaprezentowały jak wygląda rynek e-commerce na Facebooku. Prym wiedzie serwis allegro ze względu na szeroką ofertę, na kolejnych miejscach  znalazła się branża obuwnicza, odzież dla skate’ów i hip-hop’owców, turystyka, i serwisy oferujące zniżki na zakupy. Magda i Iza wyróżniły 3 czynniki sukcesu: grupa docelowa- młodzi, zaangażowani fani, aktywnie korzystający z social media, B trendy now- prezentacja produktów modnych "w tym momencie", które szybko zostaną zastąpione nową kolekcją, szybkość charakteryzuje też media społecznościowe, impuls- zakupy są robione tu i teraz, bez wcześniejszego przemyślenia. Omówione też dwa odnoszące sukcesy sprzedażowe fanpage, których komunikacja jest diametralnie różna. Hustla, sklep oferujący odzież dla skate’ów pokazuje na swoim profilu dużo własnych treści związanych bezpośrednio z działalnością, produktami. Zwiększają sprzedaż dzięki systematycznemu powiększaniu popularności marki i zaangażowania fanów, promocji markowych produktów. Wg danych 23% odwiedzin, 15% przychodów i 17% transakcji sklepu pochodzi właśnie z Facebooka. Z drugiej strony sklep Butyk, który opiera swoją komunikację na wszystkich działaniach, które są "potępiane" przez specjalistów: organizacji wielu konkursów, udostępnianiu zdjęć znalezionych w sieci, komunikacji w stylu "dziś piąteczek". I, paradoksalnie, komunikacja ta sprawdza się w grupie klientek do których dociera marka. Na podsumowanie, prelegentki podzieliły się 4 zmianami, które należy zastosować by osiągnąć efekt sprzedażowy:

- od sprzedaży do wejścia w interakcję, komunikację, poznanie fanów

- od ogromnych kampanii do pojedynczych postów generujących zyski

- od kontrolowanego przekazu do przejrzystości i dialogu

- od braku kontaktu do  dostępności.

Konkluzją prezentacji stało się twierdzenie, że aby osiągnąć satysfakcjonującą sprzedaż generowaną z Facebooka należy przygotować bardzo dobrą ideę kreatywną oraz zaplanować całą komunikację- każdy post jest częścią "większego obrazka" i o tym należy przez cały czas pamiętać.

Kliknij, aby powiększyć

Tą i wiele innych równie ciekawych prezentacji znajdziesz w Raporcie Social Media w Biznesie.



www.internetstandard.pl/kiosk/szkolenia/social-media-standard-2012-biznes/

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.