Obliczanie/wyznaczanie ROI w social media

Obliczanie/wyznaczanie ROI w social media.- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes.

Prezentacja Piotra Krawiec z praktycy.com zasługuje na ogromne wyróżnienie. Jeśli na Social Media Standard szukamy praktycznych wskazówek o tym jak mierzyć SM w złotówkach, to nie wolno jej przegapić. W pierwszej części swojego wystąpienia Piotr pokazał wyniki badań przeprowadzonych wśród firm nt. obecności w mediach. W Polsce tylko 24% marek spodziewa się wzrostu sprzedaży dzięki obecności, w Stanach Zjednoczonych- 51%. Dzieje się tak, ponieważ w naszym kraju wciąż panuje przekonanie, że nie da się zmierzyć przychodu uzyskanego z obecności w mediach społecznościowych.

Nic bardziej mylnego! Social media mogą służyć do generowania konkretnych efektów, także sprzedażowych, jednak aby je osiągnąć już na początku należy zdefiniować cele obecności w SM oraz narzędzia którymi będziemy je mierzyć. Należy pamiętać, aby przy planowaniu komunikacji odpowiednio dobrać serwisy, stworzyć atrakcyjne kreacje, a także zapoznać się z zasadami i realiami SM. Do mierzenia efektów możemy wykorzystać natywne narzędzia Facebook’a czy Youtube, bit.ly,  Klout czy nowopowstały replise.com, którego zaletami są dynamiczny interfejs, możliwość  sprawdzenia charakteru komentarzy internautów oraz możliwość uzyskania danych historycznych. Wskaźniki, którymi będziemy mierzyć obecność w SM również należy dobierać do wyznaczonych celów.

Prelegent przedstawił również metodę liczenia przychodu z social media- SEAV (Social Equivalent Advertising Value), w której ustala się średnią stawkę w 4 kategoriach: liczby użytkowników, którzy zobaczyli post; liczbę odsłon strony marki, akcje podjęte przez użytkowników (wyświetlenie, odtworzenie), oraz akcje publiczne użytkowników (polubienie, udostępnienie). Średnią stawkę mnoży się przez liczbę akcji w badanym okresie czasu i sumuje się wszystkie 4 obszary. W ten sposób liczymy przychód z SM. Krawiec pokreślił także, że w skład kosztów obecności w SM wchodzą: wynagrodzenie pracownika, płatne narzędzia do monitoringu czy aplikacje. Prelegent wspomniał także o innych metodach mierzenia efektów wykorzystania social mediów jak CLV(customer life time value) czy CSV (customer service value)

Druga część poświęcona była na omówieniu case study: CISCO (wprowadzenie na rynek nowego routera o którym dowiedziało się 40 mln osób), DUNKIN DONUT (w wyniku akcji do programu lojalnościowego dołączyło 71 tys osób, a na FB 2,9 mln fanów), STARBUCKS CARD MOBILE (karta pozwala nie tylko zbierać punkty, ale też zamawiać, komponować oraz płacić za kawę, 3,7 mln nowych członków oraz 42 mln transakcji), BLENDTEC (kultowe 117 filmów na Youtub’ie pokazujących miksowanie różnych przedmiotów dzięki którym firma zanotowała 7krotny wzrost sprzedaży),  OLD SPICE (reklama wyświetlona w czasie Superbowl została wybrana na podstawie wyników oglądalności w Internecie i zaowocowała ROI na poziomie 250 mln dolarów w 2011 roku), NANTES (wprowadzenie produktu na polski rynek tylko w oparciu o media społecznościowe spowodowały 200% wzorst sprzedaży RdR) oraz X-COM (wyprzedaż nadwyżek towarów w oparciu o komunikaty "Gorący Strzał" na Facebooku.)

Warto zobaczyć prezentację i zastosować proponowane w niej rozwiązania po to, aby obecność firmy w SM była nie tylko sposobem na nawiązanie kontaktu z klientem, ale także po to, zwiększyć wynik sprzedażowy firmy.

Obliczanie/wyznaczanie ROI w social media

Więcej informacji w wydaniu Social Media w biznesie - sprawdź!

Obliczanie/wyznaczanie ROI w social media

www.internetstandard.pl/kiosk/szkolenia/social-media-standard-2012-biznes/