Social media w biznesie - raport Internet Standard

Prawie 160 stron materiałów eksperckich, statystyk i analiz na temat rynku mediów społecznościowych w Polsce i na świecie będzie dostępne już 30 listopada. Dla uczestników konferencji Social Media Standard 2012 Biznes przewidziany jest rabat 50 proc.

Raport został przygotowany przez praktyków i aktywnych uczestników biznesu oraz social media. Eksperci skupili się na biznesowych aspektach działania w ramach mediów społecznościowych. Tak jak na konferencji, nacisk zostanie położony na realne korzyści i minimalizowanie strat związanych z obecnością w różnych mediach społecznościowych.

Social Media 2012

Pierwsza część raportu została poświęcona omówieniu mijającego roku w kontekście mediów społecznościowych i aktywności marek. Omówione zostały najbardziej interesujące aplikacje, których użycie miało wyraźny wpływ na wizerunek i przychody marki. Pierwsza część zawiera także ogólne spojrzenie na social media w Polsce, rozwój i perspektywy dla tego rynku. Zmiany, przepływy fanów i rosnącą lub malejącą popularność konkretnych serwisów ujęto w czytelne infografiki.

Marketing

Media społecznościowe są polem działania przede wszystkim dla osób budujących wizerunek i dbających o kontakt fanów z marką. Ale nie tylko.

W tym rozdziale omówiona zostanie praktyka marketingu w social media oraz wszystkie jej aspekty. Eksperci zadbali także o słowniczek najczęściej używanych pojęć, aby czytelnicy mniej zaznajomieni z tematyką nie mieli problemu zarówno w odbiorze treści, jak i podczas przyszłych negocjacji z agencją.

Specjaliści z branży radzą w jaki sposób każda marka może sięgnąć po najlepsze wzorce by poprawić swoje wyniki biznesowe. Jako jeden z przykładów można podać sukces Serca i Rozumu, który, wbrew pozorom, nie jest nieosiągalny dla innych marek.

Również banki czy ubezpieczyciele nie muszą rezygnować z obecności w social media ze względu na mało fascynujący dla przeciętnego odbiorcy temat finansów. Cezary Kramp, odpowiedzialny za stworzenie profilu "Kocham Rower", który ocieplił wizerunek banku BGŻ i zapewnił ciekawy kanał komunikacji nie tylko z klientami.

Podczas rozmowy o mediach społecznościowych często pojawiają się informacje o kryzysach i oraz sposobach walki z nimi. Ilona Grzywińska, konsultantka social media przedstawi dokładny plan walki z kryzysem i omówi sposoby zarówno wygaszania istniejącego kryzysu jak i zapobiegania rozrastaniu się zwykłej wpadki do niekontrolowanych rozmiarów.

Finanse i prawo

"Social media są w stanie pochłonąć tyle pieniędzy, ile jesteś w stanie na nie wydać" napisała Justyna Dzieduszycka - Jędrach w swoim artykule na temat planowania budżetów w mediach społecznościowych. Ważne jest, aby każda złotówka zainwestowana w ten kanał komunikacji zwróciła się z nawiązką, żeby nie były to pieniądze zmarnowane.

W tej części raportu znajdą się także informacje o obliczaniu współczynnika zwrotu z inwestycji w social media oraz o potencjalnych problemach prawnych, na które musi się przygotować firma, która postanowiła komunikować się z klientami poprzez ten kanał. Omówiona zostanie ze szczegółami podstawa prawna funkcjonowania mediów 2.0 oraz ewentualne możliwości sądowego dochodzenia swoich praw przez pokrzywdzonych.

Świat poza Facebookiem

Mimo jednoznacznego kojarzenia portalu Marka Zuckerberga z mediami społecznościowymi, marketerzy i biznesmeni mogą znaleźć wiele interesujących kanałów dojścia do klienta poprzez mniej popularne lub oczywiste portale. Omówione zostaną zarówno te popularniejsze (YouTube czy Twitter) jak wschodzące (Pinterest).

Szczególnie rozbudowana analiza została poświęcona przenikaniu się rynków lokalnych, social media i technologii mobilnych w ramach filozofii SoLoMo (Social, Local, Mobile). Zaprezentowane zostały najciekawsze przykłady kampanii reklamowych, zaś teza, że rok 2013 będzie rokiem mobile została poparta szeregiem statystyk i danych z międzynarodowych raportów.

W raporcie poruszone zostaną także bardziej kontrowersyjne kwestie. Tomek Tomczyk/Kominek, znany bloger, stawia odważną tezę, że nie ma czegoś takiego jak kryzys w social media, zaś wszystkie wpadki wizerunkowe to kwestia nieudolności community managerów. Michał Wolniak z agencji Heureka idzie krok dalej - kryzysem w mediach społecznościowych jest śmieciowa komunikacja, która obecnie dominuje.

Statystyki

Raport został zamknięty zestawieniem najświeższych danych przygotowanych przez Interactive Research Center na temat Facebooka, YouTube i Twittera dla Polski i Europy Wschodniej.

Oprócz wydrukowanej na luksusowym papierze, 160-stronicowej wersji dostępny będzie także darmowy PDF, znacznie okrojony w stosunku do papierowej wersji.

Aby zamówić raport należy przejść na stronę, gdzie dostępne są także inne publikacje Internet Standard. Dla uczestników konferencji Social Media Standard 2012 Biznes przewidziany jest rabat 50 proc. i możliwość porozmawiania z niektórymi autorami, którzy będą obecni na tej konferencji.