Dlaczego content marketing - konferencja eCommerce Standard 2012

Podczas prezentacji Agnieszki Nowickiej, niezależnego konsultanta pracującego dla marki Pat&Rub omówiona została rola content marketingu w budowaniu wizerunku, przede wszystkim przez firmy oferujące produkty ekskluzywne, których przez internet nie można dotknąć czy powąchać, takich jak kosmetyki.

Dlaczego content marketing - konferencja eCommerce Standard 2012
Content marketing jest pojemnym określeniem, które mieści w sobie szereg działań, dla których wspólnym mianownikiem jest promowanie produktu poprzez unikalną treść. Ma to miejsce zarówno online, poprzez strony firmowe i profile na portalach społecznościowych, jak i offline, choćby w postaci gazetek firmowych wydawanych przez takie firmy jak Empik, Rossmann czy PKP Intercity.

Agnieszka Nowicka w swojej prezentacji zauważyła, że ludzie w internecie w większości szukają nie reklam, ale interesującej treści, którą mogą obejrzeć lub przeczytać. Oznacza to, że profesjonalnie realizowany content marketing zaspokaja potrzebę klienta jednocześnie informując go o produkcie.

Zalety content marketingu

Według zaprezentowanych w wystąpieniu badań klienci szukają informacji o produkcie przede wszystkim w Google, gdzie wpisują nazwę produktu. Robi to niemal 80 proc. badanych. Około połowa badanych poszukuje informacji na forach internetowych.

Content marketing w formie artykułów lub unikalnych materiałów prezentowanych na stronie internetowej jest chętnie udostępniany przez użytkowników w mediach społecznościowych, takie jak blogi, fora internetowe i portale społecznościowe. Interesująca treść udostępniana na profilu firmy jest jednym z najczęściej wymienianych powodów dla którego użytkownicy podążają za marką w mediach społecznościowych.

W różnego rodzaju social media codziennie współdzielonych jest 27 milionów fragmentów treści online. W 60 proc. nich zawarta jest wzmianka o marce lub produkcie a około 20 proc. ma link do omawianej treści.

Statystycznie przekłada się to na 434 proc. więcej zaindeksowanych stron i 97 proc. więcej zaindeksowanych linków prowadzonych do strony z produktami oferowanymi przez firmę. Oznacza to znacznie lepszą pozycję w Google, które jest podstawowym źródłem informacji o marce i produktach.

Wady content marketingu

Najtrudniejsze przy konstruowaniu tego typu przekazu jest zaoferowanie użytkownikowi interesującej i nienachalnej treści, z którą się zapozna z przyjemnością. Źle przygotowany materiał może się równie skutecznie rozejść po mediach społecznościowych jako antyreklama firmy, która podważa jej wiarygodność.

Content marketing powinien być również osadzony w pełnym ekosystemie działań, które mają za zadanie promocję marki.

Jak realizować content marketing?

Zdaniem Agnieszki Nowickiej treść marketnigowa powinna być:

Użyteczna

Konsumenci szukają treści, która odpowie na ich pytania i uczy czegoś nowego. Najczęściej informacje o produktach są wyszukiwane aby podjąć decyzję o zakupie i dokonania możliwie najlepszego wyboru. Z tego względu tak popularne są wszelkiego rodzaju porównywarki internetowe, fora i blogi poświęcone konkretnej tematyce, gdzie klient może zasięgnąć rady od innych, bardziej doświadczonych użytkowników.

Aktualna

Każda publikacja musi być dostosowana do rynku, który szybko zmienia swoje zainteresowania. Bieżącym reagowaniem na potrzeby klientów mogą być odpowiedzi na ich komentarze czy przygotowanie publikacji odpowiadającej na konkretne, często zadawane pytania.

Przyjazna

Odnosi się to zarówno do użytkownika jak i wyszukiwarki. Słowa kluczowe nie powinny dominować tekstu lub rozbijać jego struktury gramatycznej przez unikanie wszystkich przypadków poza mianownikiem. I mimo, że nie można zaniedbać zasad SEO, treść powinna być skierowana do ludzi, nie robotów Google.

Oryginalna

Treść oferowana użytkownikom powinna być możliwie unikalna. Dzięki temu przyciągnie użytkowników skuteczniej niż strony powielające informacje. Z tego względu należy tworzyć możliwie najwięcej własnej treści dotyczącej marki, bez sięgania po zewnętrzne koncepcje.

Wiarygodna

Budowanie wiarygodności może się odbywać poprzez zapraszanie ekspertów. Mogą to być zarówno autorytety naukowe jak i celebryci, zależnie od charakteru firmy. Sklep z kosmetykami może poprosić o wywiad piosenkarkę lub lekarkę, zaś sklep z elektroniką - pracownika naukowego politechniki.

Agnieszka Nowicka zaprezentowała podczas konferencji eCommerce Standard zastosowanie tych zasad na przykładzie Pat&Rub, marki ekskluzywnych kosmetyków. Portal Mashable jako jeden z wzorów zastosowania content marketingu wskazał Instagram, który poprzez wrzucanie odpowiednich zdjęć zachęca użytkowników do dalszej twórczości i nakręca dyskusję.