Sotrender: żebrolajki nadal mocne

Z raportu Fanpage Trends 2012 za lipiec wynika, że polscy internauci pojechali na wakacje i niechętnie zasilali szeregi fanów zarówno najmocniejszych polskich marek na Facebooku, jak i mniejszych graczy. Raport wskazuje także, że najpopularniejszym sposobem promowania stron firmowych pozostają tak zwane żebrolajki.

Żebrolajkiem nazywa się niewnoszący nic do dyskusji post, najczęściej z atrakcyjnym zdjęciem i zachęceniem użytkownika do polubienia lub skomentowania. Wśród najpopularniejszych motywów można spotkać rano kawę, przed weekendem alkohol i koty (zawsze). Żebrolajkami są posty traktujące o niezwiązanych z marką sprawach.

Sotrender wskazuje, że rekordowy post na polskim Facebooku był właśnie żebrolajkiem. Zdjęcie, które zebrało ponad 138 tys. polubień przedstawiało parę staruszków z informacją, ze na 80-lecie małżeństwa można im gratulować lajkując post.

Żebrolajki są podstawą istnienia popularnych profili w rodzaju "Nie Ogarniam" prowadzonego przez agencję socialmediową Livebrand. Na tego typu stronach testowane są różne techniki promocyjne, a nowi pracownicy mogą zdobyć wprawę w operowaniu w mediach społecznościowych.

Żebrolajki skutecznie stosuje profil Play, gdzie regularnie pojawiają się posty zachęcające użytkowników do skomentowania, na przykład czy wolą tablet czy notebook. Pod koniec roku szkolnego firma opublikowała zdjęcie świadectwa i zachęcała do napisania swojej średniej.

Komunikaty tego rodzaju były szczególnie silne podczas mistrzostw Europy w piłce nożnej. Orange publikowało na swoich stronach posty w rodzaju "Kto chce, aby Polska wygrała dziś z Rosją, klika >lubię to<!" (ponad 14 tys. polubień) oraz "Jeśli kibicujesz dzisiaj naszym - udostępnij" (udostępniono ponad 61 tys. razy).

Wady i zalety żebrolajków

Zaletą tego rozwiązania jest szybkie zbieranie ludzi na swoich fanpage oraz oferowanie im angażujących treści, które poprawiają wskaźniki strony. Dzięki dużej liczbie komentarzy, polubień i udostępnień inne treści publikowane przez daną stronę są bardziej widoczne w strumieniu informacji użytkowników.

Facebook częściej pokazuje użytkownikom treści, które są komentowane i lajkowane wychodząc z założenia, że są dobre i dlatego aktywizują. Zastosowanie żebrolajków jest technologicznym procesem, podobnym do pozycjonowania stron internetowych w Google.

Wadą żebrolajków jest rozmywanie znaczenia marki i brak realizacji długofalowej strategii komunikacji.

Branża, choć nie może pozwolić sobie na porzucenie tak zwanych żebrolajków, dystansuje się od nich. Na fanpage operatora telekomunikacyjnego Play pojawił się post z instrukcją "Nie lajkujcie", zaś agencja Golden Submarine opublikowała generator żebrolajków.

Niewielkie zmiany wakacyjne

Wakacyjny klimat wykorzystała Warka promując na Facebooku swój produkt Radler - alkoholową mieszankę piwa i lemoniady. Profil odnotował 58 tys. nowych fanów i tym samym stał się piątym najpopularniejszym napojem w zestawieniu. Najpopularniejsze jest Tyskie z ponad ćwiercią miliona fanów.

Profil kawiarni Stop Cafe zyskał ponad 30 tysięcy nowych fanów, dzięki czemu stał się drugim najpopularniejszym profilem, zaraz po Coffee Heaven.

Czołówka najpopularniejszych stron na Facebooku się nie zmienia. Liderem zestawienia pozostają demotywatory, zaraz po nich Serce i Rozum, maskotki marki Orange. Trzecią najpopularniejszą stroną jest Kwejk.pl a czwartą Play. Są to jedyne strony w polskim Facebooku, które mają ponad milion fanów.

Orange Polska przegonił w zestawieniu stronę Kuby Wojewódzkiego dzięki 7 proc. wzrostu liczby fanów (około 60 tys. nowych osób).

Najbardziej angażują kawiarnie

W zestawieniu branż, które prowadzą najbardziej aktywny dialog ze swoimi użytkownikami, prowadzą kawiarnie, którym udało się zaangażować 93 proc. swoich fanów.

Tradycyjnie swoich fanów najbardziej angażuje e-commerce, sport i muzyka, zaś najwięcej fanów mają strony odzieży, żywności i telekomunikacji.