Parasol zamiast balonika, czyli jak automatycznie wybierać najskuteczniejsze reklamy

xray hand

W przeciwieństwie do marketera narzędzia informatyczne nie mają intuicji. Dlatego działają. O sposobach zwiększania skuteczności reklam dzięki algorytmom decydującym o elementach znajdujących się na banerze, opowiada Przemysław Bartkowiak, współwłaściciel systemu AdCarousel i prelegent na nadchodzącej konferencji eCommerce Standard 2012.

Internet Standard: Czy reklama displayowa jeszcze w ogóle działa?

Przemysław Bartkowiak: Na tak postawione pytanie odpowiedziałbym po prostu: działa, bo przecież marketerzy nie wydaliby na nią blisko 1 mld złotych w 2011 roku. Jednak odpowiedź na to pytanie nie jest taka oczywista.

Problem w tym, że w każdej kampanii działanie reklamy odsłonowej sprowadzane jest do współczynnika klikalności, bo nie ma innych łatwo i szybko dostępnych wskaźników efektywności tej formy reklamy. Klienci nie bardzo chcą znaleźć czas i pieniądze, by inwestować w badania brandingowe przed, w trakcie i po kampanii. Mierzymy większość kampanii tylko poprzez pryzmat klikalności w kreacje. Oczywiście gros reklam ma za zadanie sprowadzenie użytkownika z kreacji i zmuszenie lub zainspirowanie go do konkretnego działania na stronie klienta.

IS: W jaki sposób działa aplikacja AdCarousel?

PB: Prosty opis jest taki: AdCarousel to nakładka na adserwer, która działa w czasie rzeczywistym przy udziale algorytmów wzorowanych na procesach ewolucyjnych. Tzn. system eliminuje najmniej skuteczne kombinacje elementów kreacji reklamowej, wyświetlając te najbardziej skuteczne.

System potrafi automatycznie wygenerować i przenalizować dziesiątki tysięcy wersji reklam na minutę, a wbudowany silnik optymalizacyjny znajdzie ich efektywny zestaw bez konieczności przebadania wszystkich kombinacji kreacji.

AdCarousel umożliwia monitoring efektów reklamy. Daje również możliwość bieżącej zmiany wszystkich parametrów kreacji - od kolorystyki, animacji, zdjęć po slogany reklamowe czy opisy. W ramach jednego szablonu można zmienić całkowicie reklamowany produkt.

Czym system różni się od narzędzi do wyboru najlepszych kreacji w adserverach?

Po pierwsze system AdCarousel nie bada całej kreacji, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w adserwerach. W rozwiązaniach adserwerowych mamy najczęściej do czynienia z badaniami A/B kreacji reklamowych, czyli oceniamy skuteczność dwóch lub więcej wariantów reklam na grupie osób.

Problemem takich badań jest potrzeba wyprodukowania wielu wariantów reklam, a także możliwość oceny tylko reklamy jako całości, a nie jej poszczególnych elementów. Natomiast nasz system może zejść jeszcze niżej tj. optymalizować poszczególne elementy przekazu znajdujące się na kreacjach. Zatem możemy dobierać najbardziej optymalnie zdjęcia, kolory tła, poszczególne napisy, itp.

Różnica jest też taka, że tworzymy tylko jeden szablon kreacji, z którego system automatycznie generuje wiele kombinacji zestawiając wgrane elementy (zdjęcia, tła, itd.). Oznacza to mniejsze koszty pracy grafików.

AdCarousel nie tylko pozwala wybrać najlepsze kreacje reklamowe, ale także dobrać najbardziej efektywne elementy tworzące tę reklamę. Algorytm decyduje co w danej chwili emitować u danego wydawcy na podstawie przeprowadzonych testów na jego witrynie, które pozwalają stwierdzić, jakie rodzaje reklam są tam najskuteczniejsze.

Dzięki dodaniu kolejnych informacji, na przykład pobranej z serwera lokalizacji użytkownika internetu czy pogody w danym dniu system pozwala emitować tzw. inteligentne reklamy. Marketer może np. zdefiniować, że w dni słoneczne na reklamach sieci restauracji będzie emitowana informacja o lodach gratis do każdego zamówienia, a w dni pochmurne w kreacji pokaże się slogan "przeczekaj deszcz w Warszawie w naszej restauracji“ - a wszystko to automatycznie, bez konieczności tworzenia kolejnych wersji kreacji.

Jednemu z marketerów zaproponowaliśmy, aby zamiast zastanawiania się nad tym jaki kolor w reklamie powinien mieć balonik trzymany przez osobę na fotografii, sprawdzić pogodę w miejscu, w którym użytkownik właśnie łączy się z internetem i na kreacji włożyć do ręki tej osoby parasol w przypadku deszczu. Pomysł się spodobał. Marketer w najbliższej kampanii skorzysta z tej możliwości, którą daje mu system, a my wierzymy, że takie inteligentne reklamy będą dużo bardziej efektywne.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.