Facebook zaraz osiągnie miliard użytkowników. I niewiele na nich zarobi

Zdaniem portalu Business Insider miliard zarejestrowanych kont jest do osiągnięcia niemal w każdej chwili. Nie jest to jednak powód do świętowania dla portalu, gdyż liczba użytkowników nie przekłada się na poziom dochodów, który z punktu widzenia inwestorów giełdowych nie jest zadowalający. Problemem jest zwłaszcza monetyzowanie użytkowników mobilnych i ilość fałszywych kont.

Wydarzenia
14 marca 2017

Media społecznościowe dynamicznie się rozwijają. Szczególnie najpopularniejsze portale jak Facebook, Instagram, Snapchat. Reguły, które...

Zarejestruj się
Problemem Facebooka jest skuteczne monetyzowanie użytkowników. Portal Marka Zuckerberga osiąga znacznie mniejszy przychód z każdego użytkownika niż Google, czy nawet uważany za schyłkowy portal AOL. Średnio użytkownik Facebooka przynosi firmie około 1,21 USD przychodu. AOL uzyskuje 2,39 USD, zaś Google - 7,14 USD na kwartał. Między innymi z tego względu cena akcji Facebooka od momentu debiutu spadła z 40 dolarów za akcję w dniu wejścia na giełdę do 19 dolarów dzisiaj.

Mobile popularny, ale tani

Obecnie ponad 50 proc. użytkowników portalu korzysta z niego w wersji mobilnej, za pośrednictwem tabletu lub smartfonu. Ze względu na konstrukcję tych urządzeń, ekrany dotykowe i mniejsze wyświetlacze, wyświetlana tam reklama jest tańsza. Widać to wyraźnie w przychodach nawet takich spółek jak Google. Spośród około 1 mld USD przychodu Facebooka na kwartał, tylko około 182 mln USD zostały zarobione dzięki reklamie na urządzeniach mobilnych.

Za pomocą urządzeń mobilnych portal przeglądają głównie użytkownicy z najatrakcyjniejszych rynków reklamowych, takich jak USA, czy kraje zachodniej Europy. Oznacza to, że klienci na których można potencjalnie zarobić najwięcej korzystają z platform, które najmniej skutecznie można monetyzować.

Nadzieją na zmianę tej sytuacji są sponsorowane statusy - produkt reklamowy, który jest obecny zarówno w wersji stacjonarnej jak i mobilnej portalu. Obecnie przychody z tej formy reklamy sięgają miliona dolarów dziennie, zarówno z postów wyświetlanych w telefonach komórkowych jak i na komputerach osobistych. Zdaniem Sheryl Sanderberg COO (dyrektor operacyjny) w Facebooku, sponsorowane posty mają znacznie większą skuteczność w docieraniu do potencjalnych klientów niż standardowe reklamy obecne w portalu. Są także niewrażliwe na dodatki blokujące reklamy w przeglądarkach, takie jak AdBlock plus dla Google Chrome i przeglądarki Firefox.

Miliard kont na Facebooku, ale nie ludzi

Problemem są także konta fikcyjne bądź fałszywe. Sumarycznie około 8,7 proc. kont na Facebooku nie reprezentuje ludzi, co w tej skali oznacza 83 miliony nieprawdziwych kont. Ludzie zakładają fałszywe konta w różnych celach, zdarzają się konta dla zwierząt lub bohaterów fikcyjnych, które można sobie dodać do znajomych i obserwować ich wpisy. Można do nich zaliczyć 4,8 proc. kont duplikatów, założonych przez jedną osobę na przykład na użytek prywatny i publiczny, bądź aby rozpocząć nowe życie w sieci. Około 2,4 proc. kont to firmy i instytucje. Największy problem stanowi około 1,5 proc kont rozsyłających spam i szkodliwe treści.

Facebook zazwyczaj nie chwali się głośno statystykami i ilością użytkowników, dlatego pierwszy miliard prawdopodobnie przejdzie bez hucznej fety ze strony firmy. Z perspektywy portalu dopiero drugi miliard użytkowników będzie atrakcyjny ze względu na jego potencjał zakupowy na rynkach rozwijających się, gdzie powstaje nowa klasa średnia.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.