Badanie IIBR: Facebook nie poprawia znajomości marki

Według raportu Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych tylko 18 proc. użytkowników pamięta jaką markę ostatnio polubiło i tylko 4 proc. potrafi powiedzieć w jakim konkursie wzięło udział.

Wydarzenia
14 marca 2017

Media społecznościowe dynamicznie się rozwijają. Szczególnie najpopularniejsze portale jak Facebook, Instagram, Snapchat. Reguły, które...

Zarejestruj się
Spośród badanych użytkowników Facebooka 52 proc. nie potrafiło dokładnie powiedzieć jaką markę ostatnio polubili. Mimo to spośród przebadanych użytkowników portali Facebook i NK.pl niemal 1/3 przyznała się do polubienia ostatnio jakiegoś brandu lub produktu na portalu społecznościowym.

Znacznie chętniej przycisk "lubię to" (bądź w wypadku NK.pl "fajne") wciskają użytkownicy portalu Facebook. Spośród tych, którzy mają konto wyłącznie na amerykańskim portalu społecznościowym 24 proc. przyznało się, że w ostatnim miesiącu polubili jakąś markę. Spośród obecnych na obu portalach, tylko 1 proc. polubił jakąś markę na NK.pl i 29 proc. polubiło na Facebooku.

Ludzie, którzy używają wyłącznie NK.pl nie angażują się w marki na portalach społecznościowych. Przycisk "fajne" przy brandzie kliknęło 0,1 proc. użytkowników.

Zdaniem autorów badania wynika to głównie z celu, jaki przyświeca użytkownikom portali. Użytkownicy NK.pl są generalnie mniej aktywni. Za to wyraźnie chętniej za pośrednictwem portalu utrzymują relacje ze znajomymi (wskazało to 29 proc. pytanych) i dodają zdjęcia (27 proc.) niż klikają w przycisk "Fajne" (11 proc.). Spośród użytkowników Facebooka 68 proc. kliknęło przycisk "lubię to", 59 proc. kontaktowało się ze znajomymi i 51 proc. dodało zdjęcie.

W badaniu sprawdzono także jak wielu użytkowników angażuje się w konkursy, regularnie organizowane przez marki by uzyskać odpowiedni zasięg. Jedynie 10 proc. użytkowników Facebooka i 4 proc. NK.pl brało udział w konkursach organizowanych przez firmy. Ich skuteczność budzi wątpliwości. Tylko 4 proc. użytkowników pamięta w jakim konkursie brali ostatnio udział. Reszta dzieli się na tych, którzy brali udział, ale nie pamiętają (36 proc.) albo nigdy w konkursach nie biorą udziału (60 proc.)

Badanie zrealizowano na próbie 1200 respondendtów metodą wywiadu internetowego. Dane uzyskane od rozmówców zostały wzbogacone o te pochodzące z badania PBI/Gemius Megapanel.

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.