Polscy wydawcy wprowadzają abonament za dostęp do treści

Od 6 września oglądanie wybranych artykułów w ramach witryn internetowych największych polskich wydawców będzie płatne. Za 19,90 zł miesięcznie będzie można bez przeszkód oglądać strony internetowe takich wydawców jak Agora, Murator czy Polskapresse.

Jednorazowa opłata umożliwi dostęp do wszystkich serwisów wydawców zrzeszonych w ramach platformy Piano. Zależnie od długości subskrypcji dostęp będzie kosztował 9,90 zł za tydzień, 19,90 zł za miesiąc lub 199 zł za rok.

W swoim komunikacie prasowym Agora oświadczyła, że zamyka w systemie Piano Duży Format, Wysokie Obcasy, Magazyn Świąteczny oraz dodatek Ale Historia.

Murator zamknie między innymi strony Super Expresu, Poradnika Zdrowie oraz Murator Dom. Podobnie Polskapresse zamierza zamknąć dostęp do "Polska The Times" oraz wydawnictw regionalnych. Wydawnictwo Polskapresse zamknie wyłącznie najważniejsze z punktu widzenia redakcji materiały, podczas gdy reszta informacji, w tym informacje bieżące, będzie za darmo.

Agnieszka Starewicz-Jaworska, Dyrektor ds. Contentu Murator SA wskazuje, że jest to ogromny eksperyment polskich wydawców, w którym pokładają wielkie nadzieje. Wydawnictwo tak dobierało swoje tytuły, by uzupełniały ofertę innych. Na przykład Super Express jest gazetą codzienną, jednak oferuje zupełnie inne treści niż Gazeta Wyborcza, dzięki czemu każdy, kto wykupi abonament w cyfrowym kiosku jakim jest system Piano, znajdzie coś dla siebie.

Zapytana o zastosowanie paywalla wyłącznie na serwisach Muratora, który by kosztował mniej niż 20 zł przedstawiciel Muratora wskazuje, że to rozwiązanie ma sens, bo wchodzą w niego wszyscy najważniejsi gracze. Swoje treści zamykała Rzeczpospolita i nie przynosiło to szczególnych zysków, gdyż czytelnicy szli tam, gdzie podobną treść mieli za darmo. Gdyby Murator SA uruchomił własny system opłat za treści w muratordom.pl, jego bezpośrednia konkurencja, nie, efekt mógłby teoretycznie przynieść ciekawe obserwacje, ale lepiej nie eksperymentować. Teraz wydawcy mogą walczyć między sobą jakością, przyciągając czytelników w ramach platformy kosztującej tyle samo.

W portalach nadal będą pojawiały się treści masowe i aktualne informacje, jednak większość treści poradnikowej oraz na przykład opinii czy komentarzy będzie płatna. Zdaniem Marka Stankiewicza z Polskapresse podstawowym i najważniejszym celem projektu Piano jest pokazanie czytelnikom, że dobra treść w Internecie też kosztuje.

Zaznaczył także, że Polskapresse nie obawia się konkurencji z portali darmowych ze względu na swoją unikalną treść, zwłaszcza na stronach redakcji lokalnych.

System Piano ma być sposobem finansowania ekskluzywnych treści, które mimo swojej wartości dla węższej grupy odbiorców, nie są na tyle masowe, by można było je finansować samą reklamą internetową.