NetTrack - jaki jest Polak w sieci

Kolejna edycja badania realizowanego przez MillwardBrown SMG/KRC pozwala określić zwyczaje Polaków w sieci i stworzyć model przeciętnego polskiego internauty.

W stosunku do ostatniego badania z października 2011 zyskał Facebook zarówno na rozpoznawalności wśród użytkowników jak i korzystaniu w ciągu miesiąca. Po raz pierwszy lider wśród najczęściej odwiedzanych i wykorzystywanych stron internetowych - Google przekroczył 90 proc.

Statystyczny polski internauta

Penetracja internetu w Polsce wynosi 56 proc. i od dłuższego czasu jest stabilna. Znaczna większość użytkowników (ponad 55 proc.) korzysta z sieci dłużej niż pięć lat. Grupa korzystających powyżej trzech ale mniej niż pięciu lat, jest drugą najliczniejszą i wynosi 22,5 proc.

Dominująca większość korzysta z Internetu codziennie lub prawie codziennie (70,6 proc) albo raz w tygodniu (20,5 proc.). Tylko pół procenta przyznaje, że korzysta z sieci raz na miesiąc lub rzadziej.

Polski internauta z sieci korzysta w domu (96,4 proc.) lub w pracy (23,5 proc.) co może być sygnałem dla władz, które nie tworzą darmowych punktów dostępowych. Tylko 2,6 proc przyznaje, że korzysta z sieci właśnie w hot spotach czy mobilnie, poprzez telefon komórkowy.

Wśród polskich użytkowników dominują ludzie w wieku 25-39 lat (39 proc.) z wykształceniem średnim (40 proc.). Tylko 28 proc. użytkowników ma wyższe wykształcenie, choć widać zależność między korzystaniem z sieci a poziomem wykształcenia - użytkownicy z ukończoną jedynie szkołą podstawową stanowią 15 proc. internautów, zaś ci z zasadniczą zawodową - 17 proc.

Najpopularniejsze Google i Allegro

Zapytani o spontaniczną ("z głowy") znajomość portalu lub strony internetowej 61 proc pytanych wymienia Google. Niewiele mniej popularne są Allegro (52 proc.) oraz Onet (41 proc.). Wśród wymienionych znajduje się także Facebook (32 proc.) wyprzedzający NK.pl (25 proc.) Stawkę zamykają GG (strona internetowa, nie komunikator) oraz Wikipedia (odpowiednio 14 i 12 proc.).

Wymienione strony mniej więcej pokrywają się z najczęściej odwiedzanymi w ciągu miesiąca. Ponad 90 proc. internautów korzysta regularnie z Google. Znacznie mniej, bo 65 proc., odwiedziło Allegro a 58 proc YouTube (które spontanicznie wymieniło tylko 22 proc. użytkowników.)

Podobnie jak Google, Facebook ma sporo wyższy wskaźnik odwiedzin niż znajomości spontanicznej. Dokładnie 44 proc. badanych odwiedziło portal podczas ostatniego miesiąca. Jednocześnie mimo że spontanicznie wymienia go więcej osób niż NK.pl to polski serwis społecznościowy jest odwiedzany nieznacznie częściej.

Wikipedia, mimo że jest w ogonie spontanicznej znajomości, jest przez użytkowników częściej wykorzystywana niż portal Interia.pl oraz GG.pl.

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie 6605 respondentów od stycznia do marca 2012.